wijzijnfietsen.reismee.nl

Singapore: bovenlangs en ondergronds

We hebben tot nu toe de zon bijna nog niet gezien, het is bewolkt met af en toe een flinke regen en onweers bui, dus soms komen de shopping malls goed van pas om te schuilen. We zien ze echt overal ongeacht waar we lopen.

Veel gebouwen zijn met elkaar verbonden en op straat is het, buiten het centrum, helemaal niet zo druk, zeker niet met voetgangers. Fietsers zien we nauwelijks en ook de scooters die we in alle landen gezien hebben zien we hier bijnaniet rijden. De metro is hier echt een fantastische manier om je te verplaatsen, supersnel en bijna elke 2 minuten kun je instappen. De mensen hier maken er veel gebruik van, zeker op zondag was het druk en dus behoorlijk vol!

Door de verbindingen en de metro hebben wij het idee dat je hele wijken kunt doorkruizen zonder over straat te lopen, en volgens ons doen veel mensen dat ook want ze zien hartstikke wit.

Singapore is grotendeels een digitale stad, hier schijnt ook de meeste digitale apparatuur verkocht te worden. We zien dan ook heel veel mensen verdiept in hun mobiel of tablet, en echt verdiept, ze kijken niet om zich heen en horen of zien verder niks, ongeacht of ze eten of lopen, ook 's avonds zitten er veel op een muurtje te spelen of werken met hun mobiel.

We bezoeken nog wat winkels en ondanks dat Singapore niet echt goedkoper is dan Nederland gaan we uiteindelijk met meer spullen naar huis als dat we weggingen. We gaan naar Marina Bay, hier zijn heel veel moderne kantoorgebouwen en hotels en ook hier de nodige shopping malls.

Ook hier is een Little India, het is wel apart hoe zo'n wijk in zo'n digitale stad met alle dure gebouwen en winkels, zijn eigen identiteit kan houden. Oude pandjes met kleine winkeltjes zoals we dat al eerder gezien hebben en zodra je de wijk inloopt zie je ook bijna alleen maar Indische mensen lopen. Het is ook hier een leuke wijk om doorheen te lopen en we hebben er weer lekker gegeten. Het Indische eten heeft toch wel onze voorkeur van alles wat we deze maanden gegeten hebben.

Tussendoor hebben we de fiets van Gerda en alle spullen ingepakt, was toch weer even passen en meten maar alles zit erin.