wijzijnfietsen.reismee.nl

Singapore: nog een paar highlights voor vertrek

Op onze laatste reisdag zijn we net als de dagen ervoor weer vroeg wakker. De tempel naast ons is al om 6 uur open en tussen 5 uur en half zes worden de stalletjes opgebouwd. Er worden bloemen, wierook stokjes, sinaasappels en andere spulletje verkocht die de mensen meenemen naar de tempel. Dit gaat zo de hele dag door tot 6 uur ‘s avonds als de tempel gaat sluiten.

Later op de ochtend gaan we ook naar binnen. Er wordt door mensen in stilte gebeden, er wordt wierook aangestoken, giften gegeven en in het midden is een groot kleed waarop mensen bepaalde rituelen uitvoeren. Ze zitten op hun knieën en hebben een koker met zo'n 50 stokjes. Ze schudden hiermee net zolang totdat er een stokje uitvalt, daarna laten ze twee halve maantjes op de grond vallen. Deze hebben een holle en een bolle kant en als ze op een bepaalde manier terechtkomen gaan ze met het stokje naar een balie. Op het stokje staat een teken of nummer en dit correspondeert weer ergens mee, waarna ze een briefje krijgen met tekst. Onze nieuwsgierigheid is gewekt en als we het vragen begrijpen we dat ze in stilte een vraag stellen, het stokje bepaalt welk antwoord ze krijgen maar het terechtkomen van de maantjes bepaald of ze het juiste stokje hebben. Het briefje geeft het antwoord. Interessant en bijzondere rituelen.

We bezoeken ook nog het Raffles hotel, een mooi koloniaal gebouw uit eind 1800. Zeer chique en opvallend wit tussen alle hoge gebouwen in. Het is leuk om er even rond te lopen, maar we mogen niet zomaar overal naar binnen. Uiteraard wel in de winkeltjes en in het museum waar vooral mooie oude foto's hangen. Maar de lounge is alleen voor de gasten.

Als we met de metro terug gaan, en ondergronds zijnbijna net zoveelwinkels en foodcourts als in de shopping malls, zien we ook nog een supermarkt zoals bij ons, met Beemsterkaas en even verderop zien we stokbrood.

We gaan terug naar ons hotel, eten een lekker broodje beemsterkaas en wachten op de taxi die voor ons besteld is. Hij is een half uur eerder als afgesproken dus om half 5 rijden we richting het vliegveld. Het is lekker rustig en we kunnen al inchecken. Er wordt niet moeilijk gedaan over het gewicht, we hebben 6 kg meer als toegestaan en om half 6 is alles geregeld. We lezen en lopen nog wat rond. Maken voor de laatste keer ons verhaal en wachten op het vliegtuig.

We hebben veel gezien, beleefd, geroken, gehoord, ervaren en veel geleerd. Op de fiets een reis maken is fantastisch. We hebben veel armoede gezien en in sommige steden enorme rijkdom. Vooral de armoede doet ons beseffen dat we op een goeie plek in de wereld wonen en een mooi leven hebben.

Ilse

Bon voyage!

Roos

Hoi Ger en Johan, wat is de tijd toch snel gegaan en wat hebben we genoten van jullie verhalen, echt te gek

Frouwke klei

Hallo Johan en Gerda .
Heb genoten van de foto"s en jullie verhalen ,heel gezellig geschreven .
Nou eerdaags weer an die arbeit dat zal wel tegen vallen maar dit kunnen ze jullie nooit meer afpakken.

Johan R

Het ijs is uit de sloot hoor! Goede reis en tot de avond met de foto's. Ik ben wel benieuwd naar wat jullie zoal hebben beleefd en gezien:-b

Wim & Tine

Dag Johan & Gerda,
Leuk jullie onderweg ontmoet te hebben. Een fijne reïntegratie in Nederland en het werkend leven :-)

Groeten uit Nieuw-Zeeland.

Alex en Wilma

Hallo,

Wij hebben toevallig op jullie verslag zitten kijken en wensen jullie nog een goede reis.
Wij zijn ondertussen aan de oostkust van Maleisie aangekomen en gaan morgen proberen met de jungletrein verder naar het zuiden te komen.
Wij zijn ondertussen op de Pertienhan eilanden geweest, zeer de moeite waard en heerlijk rustig.

Spaken zitten nog in de fiets, hij kraakt wel enorm.

Groetjes Alex en Wilma