wijzijnfietsen.reismee.nl

Melaka: het laatste stukje Dutch Heritage Trail

Het is helemaal vreemd dat we nog een dag kunnen uitslapen en dit lukt dan ook niet erg. Het is warm dus we zijn evengoed vroeg wakker. Het ontbijt is hier uitgebreid maar we zitten snel vol, ook al nemen we er de tijd voor.

Voordat we verder gaan met het volgen en bekijken van de Dutch Heritage Trail bezoeken we een privé museum , het Baba-Nonya Heritage museum, van een oude rijke Chinese familie. Fotograferen is hier verboden is het eerste wat we horen als we binnenkomen en we krijgen een Engelse rondleiding, nou ja rondleiding, in een rap tempo wordt er een stukje van de geschiedenis, gewoontes en tradities verteld. We moeten bijna door het huis rennen om de gids te volgen.

Baba's zijn mannen en Nonya's zijn vrouwen van Chinees-Maleisische afkomst. Uit de rondleiding maken we op dat er onder de Chinezen veel tradities en gewoonten bestaan en dat het pand op een bepaalde manier is ingedeeld, elke ruimte heeft zijn eigen sociale situatie. Leuk om hier wat over te weten en nu weten we ook hoe het komt dat Chinese vrouwen graag gokken. De mannen deden nl al het werk, kookten en verzorgden de kinderen en zij hadden niets te doen. Dus uit vroegere tijden speelden ze thuis diverse gokspelen.

We gaan verder met de Hollandse geschiedenis hier en bezoeken een oud pand wat is opgeknapt en als voorbeeld moet dienen voor meerdere panden die onder Unesco vallen. Het is door de Nederlanders gebouwd en de stenen die hiervoor gebruikt zijn, net als die voor het Stadhuys en andere gebouwen werden in de schepen als ballast vervoerd.

We eindigen onze culturele Melaka trip met een blik op de poort die aan de voet van de heuvel staat waarop St. Paul Church staat. Deze kerk is door de Portugezen gebouwd maar door de Nederlanders zo genoemd en 112 jaar gebruikt voordat Christ Church gebouwd werd. Er staan diverse grafstenen met oud Nederlandse inscripties.

Naast deze oudeen bijzondere bouwwerkenzijn er hier natuurlijk ook nieuwe beelden. We zien op diverse plekken een foto of beeld van een beroemde bodybuilder. Hij is diverse keren Mr. Asia geweest, Mr. Universe en Mr. Melaka, ze zijn er trots op en laten dit goed zien. De draak van de Chinezen ontbreekt hier natuurlijk ook niet. Volgens de Chinezen is 2012 het jaar van de Draak, en Chinatown wordt hier mee versierd.

Uiteraard probeert iedereen aan de toeristen te verdienen dus naast de taxi's rijden hier behoorlijk veel trishaws rond, fietsen met een stoeltje compleet met een grote boks met knoert harde muziek. Wij lopen wel en laten deze 'luxe ' fiets voor wat het is.

We zijn inmiddels behoorlijk uitgerust, de reserves zijn weer aangevuld dus we gaan morgen weer fris verder. We hebben hier leuke dagen gehad en zijn een stuk wijzer geworden over de VOC tijd. Misschien moeten we Hoorn ook eens bezoeken....

Nuray & Martijn

He Johan en Gerda,

stuur me nog even jullie E-mail adres als je wil, stuur ik je de foto's even toe
Veel plezier nog!

groet Nuray en Martijn.