wijzijnfietsen.reismee.nl

Melaka: eens een Nederlandse kolonie

Gistermiddag toen we Melaka inreden zagen we Martijn enNuray lopen, de motorrijders die we in de Cameron Highlands hebben ontmoet. We hebben ze even kort gesproken en toen we 's avonds bij een van de beste indische restaurantjes gingen eten zaten zij daar ook samen met Paul, de engelse motorrijder, dus zijn we aangeschoven en was het weer een gezellig avondje en erg lekker eten. Daara nog even door Chinatown gelopen, wat ook erg goedd bezocht wordt door chinezen, die hier in 2008 62% van de bevolking uitmaakten

Melaka staat net als Georgetown op de werelderfgoed lijst en is eerst door de Portugezen, daarna vanaf 1641 door de Hollanders en vervolgens door de Britten beheert. Pas in 1957 werd het onafhankelijk. Nederland heeft het zo'n 150 jaar als kolonie gehad en uiteindelijk in 1824 met de Britten geruild voor Benkoelen op Sumatra .

Vele pandjes hier hebben Nederlanse invloeden en in die tijd moest men belasting betalen afhankelijk van de breedte van de woning. Veel huizen zijn dus smal en erg diep met binnentuinen. Zo ook ons hotel, het ziet er erg fraai uit en is ook gezellig om in te zitten. Dus vanmorgen na het ontbijt lekker in de tuin in de schaduw de krant gelezen dia aan onze deur hing, voordat we op pad gingen.

Door de stad loopt een rivier en de pandjes die daaraan staan doen denken aan bijvoorbeeld Medemblik. Het is leuk en bijzonder om de Nederlandse invloeden te zien. We bezoeken daarna een replica van een Portugees schip waarin de geschiedenis van Melaka wordt vertoond. Melaka lag vroeger direct aan zee en was een belangrijke haven tijdens de VOC tijd.

's Avonds lopen we nog even door Chinatown, dit ligt achter de straat waar ons hotel is en ongemerkt zien we daar toch weer een paar bijzondere gebeurtenissen. Eerst denken we dat er een ceremonie plaats vindt in een Chinese tempel, maar als we beter kijken is het een karaoke wat er gaande is. Mensen(chinezen) kijken en luisteren gebiologeerd naar een man die niet kan zingen.

Daarna zien we kennelijk een Chinese herdenking van een pas overleden man in een soort van opgeknapte garage box en uiteindelijk een optreden van een groep Chinezen die zingen en dansen. Maar als we dat gaan beschrijven wordt het verhaal te lang. Het is in ieder geval een bijzonder vermaak.

Wink