wijzijnfietsen.reismee.nl

Klang - Port Dickson: 124 km

Na 2 hartstikke leuke dagen in KL stappen we ook weer met veel plezier op de fiets, het is nog lekker koel. Helaas zijn de eerste 60 km over een drukke saaie weg. Er is veel herrie en stank van de auto's. Zeker de vrachtauto's maken een hoop lawaai en geven zwarte rook. We zien in Maleisië regelmatig Mercedes vrachtwagens die zo oud zijn dat de cabine is vervangen door hout en dat de chauffeur op een tuinstoeltje zit, vaak is er geen portier. Maar ze rijden nog steeds. We zien ook veel gestrande bouwprojecten van woonwijken.

We komen in de buurt van Morib, onze gedachten was om hier de middag te blijven. Het resort is groot maar verder is er niets omheen. Het is nog vroeg, 11.00 uur en we besluiten om door te fietsen naar Port Dickson. Na een uurtje pauzeren we aan zee, waar we vlak langs rijden. Vrouwen lopen met een hark door de prutbak van zee, zo vinden ze schelpen, ze worden net als mosselen gekookt en de inhoud wordt gegeten. Er komt een bewoner van het dorpje bij ons zitten. We kletsen wat en hij vertelt ons hoe het zit met de vogelhuizen die we ook vandaag weer zien.

In de betonnen panden staan versterkers met vogelgeluiden. Hierdoor worden zwaluwen gelokt. Als zij een nestje bouwen doen ze dat met braaksel. De nestjes zijn in trek bij de chinezen, hier zitten nl stofjes in welke goed voor de gezondheid zijn! Ze geloven hier heilig in. Ze worden gesorteerd op kwaliteit. De nestjes zijn uiteraard heel licht maar 1 kilo kost 10.000 RM, zo'n € 2500,00. Het zijn vooral de chinezen die de panden neerzetten en beheren.

De weg wordt leuker, ondanks dat we op de doorgaande autoweg rijden, is het redelijk rustig en we rijden weer door een groene mooie omgeving. Er staan mooie huizen maar we rijden ook langs zeer eenvoudige kampongs, slechts een paar kleine huisje bij elkaar. De temperatuur begint aardig op te lopen, het is zo tussen de 35 en 40 graden. Tot voor een week geleden heeft het in deze omgeving een paar weken geregend. Dan maar warm.

We zien redelijk veel Chinese begraafplaatsen, ze zien er vaak onverzorgd uit en hindoetempeltjes. Deze tempels staan vaak op gekke plekken, soms tussen het vuil ,met een hek er omheen. Het lijkt wel 3e rangs.

We nemen nog een pondje, en dit is weer een variant op alle pondjes die we inmiddels gehad hebben. We kunnen er zo oprijden en met 2 minuten zijn we aan de overkant. De laatste 20 kilometer fietsen we weer een klein beetje door een heuvelachtig gebied en ook weer door het drukke verkeer. Om 4 uur zijn we in Port Dickson bij ons hotel, aan de overkant van de weg is de zee.

We zitten aan de straat van Melaka, dit is een van de drukst bevaren routes van de wereld voor grote schepen. Na het douchen lopen we naar de winkeltjes en foodcourt even verderop. Ze hebben heerlijke saté, kleine stukjes kip met een pittige saus. We bestellen een paar keer een bordje en lopen via het strand terug, het is nog steeds warm. Het horloge van Johan geeft 32 graden aan. De zee is hier niet schoon, en er komt ook nog eens een grote rioolpijp in uit, morgen gaan we weer verder.