wijzijnfietsen.reismee.nl

Sungai Besar - Klang: 109 km

De enkel van Johan is een stuk beter, de pijn is zo goed als weg. Gisteravond zijn we er achter gekomen dat het een acute jicht aanval is. Althans als we internet raadplegen kloppen de symptomen en de oorzaak is ook wel duidelijk. Vocht tekort. We drinken ook slecht als we aan het fietsen zijn, terwijl het erg warm is. Dus we verliezen een hoop vocht en vullen het eigenlijk niet aan. Meteen maar het nodige gedronken en paracetamol tegen de pijn genomen. Het is in ieder geval lekker dat we weten wat het is en dat de pijn is afgenomen.

We fietsen grote delen van de route over rustige kleine wegen. Soms onderbroken door een stukje over de 5, een doorgaande drukke weg. We zien vooral veel palmbomen maar toch ook weer allerlei activiteiten vande bevolking, wat inmiddels niet meer zo opvalt maar tochbijzonder blijft. Een deel van de route gaat eindelijk ook weer eens over een gravelweg, en zelfs over een gravel singletrack langs de zee. Het eerste stuk van de zee is vooral blubber. Het is een tijd geleden dat we onverhard en in zo'n rustige omgeving hebben gereden. Genieten dus.

We zien ook vandaag weer grote betonnen gebouwen waar vanuit heel veel vogelgekwetter komt. Sinds we in Maleisië rijden zien we deze regelmatig. Soms is er opslag van goederen onder maar vaak ook niet. We hebben het al een paar keer gevraagd maar komen er niet achter waar het voor dient. Gelukkig lezen we soms de weblog nog van Martin en Jeanet, echte aziëfietsers, voor tips en tops en hebben daar gelezen dat de chinezen op deze manier zwaluwen lokken, zodat ze gaan nestelen. Deze schijnen namelijk erg lekker te zijn.

We zijn rond half 12 in Kuala Selangkor, lunchen in de buurt van het National Park en zien heel veel silver leaf apen. Ze komen vanuit het bos de weg op en worden gevoerd met bananen door de toeristen.

We fietsen verder richting Klang, ook nu weer over rustige wegen. Maar aangezien weg 5 is afgesloten voor een ceremonie, is vandaag deze weg een stuk drukker. Wij rijden file tussen de auto's. Gelukkig duurt het maar een paar kilometer.

Als we voor ons hotel staan begint het onwijs te regenen dus we zijn mooi op tijd binnen. Nadat we opgefrist zijn lopen we door de wijk Little India. Mooie kleurige stoffen en kleding winkels en knoert harde muziek uit CD zaken. Veel winkels zijn nog gesloten ivm de vakantie. We weten nu ook waar het station is. Het is maar 20 minuten lopen vanaf ons hotel. Morgen gaan we met de trein naar Kuala Lumpur, blijven daar 1 nacht en laten hier onze fietsen en spullen staan. Donderdagavond komen we hier weer terug.

Als we 's avonds zitten te eten worden we aangesproken door een Canadees fietsstel, zij hadden onze fietsen zien staan in het hotel en we raken in gesprek. Zij fietsen al jaren en hebben nu thuis alles verkocht, de spullen staan in opslag. De man heeft op Bali tijdens het fietsen zijn pols gebroken dus ze zijn even uitgefietst. We eten gezamenlijk verder en wisselen wat reiservaringen uit.