wijzijnfietsen.reismee.nl

Pulau Pangkor: rondje eiland van 24 km

Het eiland heeft rondom een kustweg met een paar doodlopende wegen richting een golfbaan of woningen. Vandaag hebben we op ons gemakkie het eiland rondgereden. Er zaten nog een paar korte pittige klimmetjes in, 15% volgens de boekjes en dat geloven we graag, maar zonder bepakking waren we vlot boven. Een 16% afdaling stond er tegen over, ook kort maar toch leuk en lekker dat we dan goeie remmen hebben.

De weg gaat langs een aantal strandjes en dorpjes, en we lunchen bij het havengebouw en worden verrast door 2 veraanen die over de stenen walkant sluipen, ze zijn wel een meter lang en schieten gauw weer tussen de stenen.

We fietsen ook langs Kota Belanda, of te wel Fort Dutch. De nederlanders hebben hier eind 16 e eeuw een fort gehad met 60 'militairen 'om de handel veilig te stellen. Het overblijfsel van het fort is gerestaureerd en kennelijk hier best interessant aangezien er veel toeristenbusjes stonden. Wij vonden het niet zo veel voorstellen maar het werd vaak op de foto gezet, dat hebben wij natuurlijk ook gedaan.

Verder hebben we vandaag en gisteren een aantal overnachtingen vastgelegd in Kuala Lumpur, Melaka en Singapore. Alle drie grote steden die we gaan bezoeken en waarbij het wel handig is als we weten waar we heen moeten fietsen.

Morgen verlaten we dit eiland weer en hopen dat het bij de ferry een stuk rustiger is als vandaag, er stond vanmiddag nl een hele tijd een hele lange rij.