wijzijnfietsen.reismee.nl

Teluk Intan - Pulau Pangkor: 69 km

We zijn nu bijna 2 weken in Maleisië en zijn zowel op toeristische plaatsen geweest als in dorpjes of steden waar bijna geen toeristen komen. De mensen zijn hartstikke aardig maar je moet wel eerst even contact hebben, de lach van de Thai of de Cambodjaan is veel minder aanwezig. Er is hier een veel grotere verscheidenheid van mensen, zowel qua geloof maar zeker ook qua uiterlijk en taal.

Maleisië is veel meer ontwikkelt als Laos en Cambodja, alleen de puinhoop die de mensen er van maken is het zelfde, dat is wel heel erg zonde. Ook vandaag langs de weg zien we weer volop afval in de bermen liggen en doodgereden honden die niet opgeruimd worden

We fietsen grotendeels over een redelijk drukke 2 baans weg, maar omdat er zijstroken zijn is het goed te doen. De Maleisiërs halen nogal strak in dus het is wel opletten hier. We dachten dat het in Cambodja erg was maar vinden het hier minder veilig. Onderweg bezoeken we nog even kort een marktje, het is echt een markt voor en door moslims. De mannen zitten bij elkaar en drinken wat en de vrouwen, allemaal met hoofddoek lopen op de markt. Wij delen ons ook op, en zonder hoofddoek doe ik een rondje over de markt.

We komen na 65 km bij de ferry in Lumut, we kopen een ticket en leggen dit keer de fietsen voor op het dek. Zelf mogen we ook buiten op het dek blijven en de boot vertrekt al na 10 minuten.

We varen rustig naar Pulau Pangkor, een eilandje op een half uurtje varen.

We hebbenwoensdag albij een resort geboekt. Omdat het weekend is willen we niet weer volle hotels aantreffen. Als we bellen horen we dat het druk is op het eiland want zondag is het een feestdag voor de moslims en vanaf zaterdag tm dinsdag voor de Indiërs. We moeten wel een keer switchen van hotel maar tm maandag kunnen we hier blijven. We dachten dat het na het feest van de chinezen over zou zijn met de vakanties, maar ja met zoveel soorten bevolkingsgroepen is er altijd wel wat te vieren.

Op het eiland fietsen we nog een paar km en vinden ons geboekte resort. Het is een beetje gedateerd maar heeft een lekker zwembad en we zitten aan zee. Aangezien we lekker vroeg zijn gaan we eerst even naar het strand. Het is nu nog erg rustig, we zijn bijna de enige. Later fietsen we naar een plaatsje 4 km verderop. Dit ligt ook aan het strand, hier zijn wat meer wateractiviteiten en meer toeristen. Als we terug rijden zien we weer heel veel apen in de bomen, dit blijft toch een aparte beleving als ze zo dicht bij zijn.

frank

Hoi globetrotters, tipje: op Pangkor, zoek accomodatie tiger rock!!! wereldplek!