wijzijnfietsen.reismee.nl

Cameron Highlands: een frisse blik

Tanah Rata is net een soort wintersportplaatsje in de zomer en 1 van de drie stadjes die de Cameron Highland rijk is. Door de ligging, klimaat en neerslag is dit gebied uitermate geschikt voor de verbouw van groenten, fruit en thee en dat gebeurd hier dus volop.

Nadat we gisteren een herstel dag hebben gehad, zijn we vandaag dus met frisse blik op pad gegaan om dit te bekijken en aangezien de plekken nogal ver uit elkaar liggen en de hoogtes nogal variëren hebben we dit met een scooter gedaan

We rijden eerst naar een theeplantage, welke zuidelijk is gelegen. Het is een schitterende weg o.a langs theeplantages en de uitzichten zijn echt mooi. De planten groeien op de hellingen en geeft een soortgelijk beeld van een vers besneeuwde berg, maar dan groen! Morgen fietsen we dit stuk ook dus dan kunnen we er nog een keer van genieten.

Als we bij de theeplantage komen is de fabriek niet in werking maar een dame laat ons wel de machines zien en vertelt ons het verwerkingsproces. We zien mensen in de plantages bladeren plukken, op deze plantage werken zo'n 300 mensen, voornamelijk buitenlanders uit Sri Lanka en Nepal. Ze wonen in barakken en werken 6 dagen in de week, zo'n 3 tot 6 jaar, gaan dan terug naar hun land om vervolgens weer terug te komen. Als de balderen geplukt zijn, kan er na 3 a 4 weken alweer opnieuw geplukt worden. Er is dus het hele jaar door oogst. Net als met wijn wordt de smaak van thee bepaald door de plek waar het verbouwd wordt.

We rijden door naar Ringlet, een ander stadje. Hier zijn vooral veel defenders. We weten nu dat deze gebruikt worden om de groente en fruit van het land te halen. Vrachtauto's kunnen niet boven komen en japanse auto's zijn te zwak gebleken. De meeste hebben CH op de deur staan. Zij betalen slechts 10% van de belasting en mogen het gebied niet uit.

Ook de mensen die in de groente en fruitteelt werken wonen niet bijzonder. De huisjes stellen niet veel voor. Het leven voor deze mensen bestaat ook vooral uit werken.

's Middags rijden we de andere kant op, ook weer door een theeplantage maar ook langs de kassen voor de groente - en fruit teelt. Maandag hebben we hier ook gereden maar nu zien we pas dat het hier ook mooi is, de weg slingert door het gebied heen met klimmen en dalen. Op de scooter geen probleem, de zon schijnt en het ziet er heel anders als toen wij vermoeid waren.

Ed

Hoi Ger en Jo,

Heb jullie namen wat ingekort want zie op de laatste foto's dat jullie zelf ook zijn ingekort,.....wat een magere bekkies zeg, dan kan geen dr.Frank, Sonja Bakker of weightwatchers tegenop!!!!

Schitterend al dat groen, wij zijn er ook doorheen gereist een jaar of 14 geleden, kan me nog herinneren dat het er best frips was, veel theeplantages, ongerept en super mooi!

Hier begint de elfstedenkoorts toe te slaan, het is ook hier frips, tegen -9 aan, maar het zonnetje schijnt en de lucht blauw, prima dus!!

Nou neem af en toe wat extra nasi goreng, krijg geen babi klapband, en wederom blijf lekker genieten!!!!

Knuffel, en groetjes

Ed

Nuray en Martijn

He grote bikkels,

respect voor jullie reis en leuk om jullie ontmoet te hebben in Tanah Rata. Jullie waren een leuke combi met Paul Griffiths en we hebben lekker kunnen lachen.
Succes met de verdere tocht en een veilig thuiskomen!

groet Nuray en Martijn.

p.s. Na veel vloeken en tieren heeft die Engelsman met onze gsm na drie poging kunnen bellen met de bank en vervolgens na 5 pogingen kunnen pinnen.

Pieter

Nog maar ff een paar dagen bijtekenen daar hoor... In Lelystad vanmorgen -22,7 gemeten... Blijf maar lekker in de warmte..

Salamat detang..