wijzijnfietsen.reismee.nl

Ipoh - Tanah Rata: 94 km Afzien!

Om 08.00 uur fietsen we Ipoh uit, het is even zoeken naar de juiste weg maar redelijk snel zitten we op koers. Na zo'n 15 km fietsen zijn we onderaan de nieuwe weg die naar de Cameron Highlands gaat. Door de Cameron Highlands loopt een weg met een aantal dorpjes, en in 1 van die dorpjes willen we verblijven. Het gebied is vooral bekend om theeplantages en aardbeien kwekers.

We fietsen door mooie groene bergen en genieten van de uitzichten. Na zo'n half uurtje komen we erachter dat we eigenlijk geen eten of drinken extra mee hebben. Alleen water en wat koekjes. De laatste tijd komen we onderweg altijd wel bezinepompen, restaurantjes of stalletjes tegen waar je wat kunt kopen. We gaan er vanuit dat dit nu ook weer zo is.

We klimmen veel, er is vaak vals plat en soms een kleine afdaling. Het tempo ligt niet zo hoog en de kilometers kruipen voorbij. We komen slechts lege stalletjes tegen en het gemis aan suikers beginnen we te merken. Onze eigen reserves zijn niet meer zo als in het begin van de reis en we hebben een licht ontbijt gehad dus de krachten nemen wat af en we worstelen ieder met onze eigen ongemakken naar boven. Van de omgeving zien we niet zo veel meer en het kost te veel moeite om foto's te nemen. Onze kleren zijn nu echts kletsnat, dus we verliezen behoorlijk wat vocht.

Pas na 60 km, zo rond half 1 is de eerste gelegenheid om wat te eten en te drinken. Cola, isotone drankjes en wat wafels werken we naar binnen en aangezien we nog een kleine 35 km verder moeten pauzeren we kort. Inmiddels is de temperatuur behoorlijk gedaald. Het scheelt wel zo'n 10 a 15 graden.

We dalen wat meer en na zo'n 10 km bereiken we de weg die door het berggebied loopt, we denken dat we nu wel op het hoogste punt zullen zijn. De omgeving valt dan wat tegen, de heuvels staan vol met kassen voor oa. aarbeien en ander fruit, de eerste kleine dorpjes hebben niets te bieden. Wat afleidt is dat er veel landrover defenders rijden, in allerlei soorten en kleuren, voornamelijk oud of heel oud. Het zijn hier de werkauto's voor in de plantages.

Inmiddels regent het, er is geen plek om te schuilen en we zijn weer aan het klimmen dus we fietsen door, nog 25 km. De laatste tijd rijden we dat in een uurtje maar nu denken we eerder aan 2 uur. Onze kleren begonnen net wat op te drogen maar met een paar minuten zijn we weer zeiknat, het wordt koud dus uiteindelijk trekken we toch onze regenjassen aan en na een half uurtje staan we voor een hotel wat er wel comfortabel uitziet.

We checken in, nemen een hete douche en gaan wat eten. We worden aangesproken door een Engelsman. Hij is ons vandaag 2 x met de motor gepasseerd, net als een Nederlands stel en was benieuwd hoe we de dag doorgekomen waren. Wij zijn benieuwd naar hun motorervaringen en we schuiven bij ze aan om wat te drinken en hebben een leuke avond met mooie verhalen.