wijzijnfietsen.reismee.nl

Taiping - Ipoh:91 km

We fietsen de hele route over een 2 baans weg met zijstroken en gaan richting Ipoh, tussen de stadjes waar we door heen rijden is de weg voornamelijk groen, af en toe een klimmetje en niet zo druk bewoond.

De dorpjes in Maleisië worden veelal aangeduid met Kampong, dit is de vertaling van nederzettingen. De toegang is vaak via een poort, waarachter dan een woonwijk is gebouwd.

De berm langs de weg wordt net als in Thailand gebruikt als afvalplek en op de weg treffen we nu een dood gereden aap en een bijna dode kleine varaan/hagedis? aan. Ook dit wordt niet opgeruimd. De geuren zijn daarom soms heftig.

Als we vlak bij het centrum van Ipoh rijden komt er een man op een brommertje naast ons rijden. Hij heeft in Thailand gefietst en rijdt voor ons uit, bijna tot aan ons hotel.

In Ipoh is ook bijna alles gesloten, op zondag zijn de winkels in Maleisië gesloten, morgen is alles weer normaal zegt men. We vinden nog wel een Chinese eetzaal die open is en aangezien het binnen vol is eten we buiten naast het open riool, tussen de dozen. We hebben slechts wat drinken, fishballs en een mihoen soep maar moeten 3 x afrekenen. Ook hier dus meer stalletjes bij 1 eetzaal.

Als mensen vragen waar we vandaan komen horen we vooral van de oudere dat Holland in Maleisië Belanda wordt genoemd. Vaak weten ze dan dat we onder zee niveau leven. Kennelijk is dat voor hun bijzonder.

De avond gebruiken we om info te verzamelen over de Cameron Highlands. Dit is een berggebied waar we morgen heenfietsen.

Kees en Gerda

Jullie schieten al aardig op richting Kuala Lumpur. Gaan jullie de stad ook bezoeken?