wijzijnfietsen.reismee.nl

Georgetown - Taiping: 108 km

Als we bij de ferry aankomen vaart er net een boot leeg weg. De rij wordt langer en langer en achter ons staan enorm veel scooters en brommers. We raken in gesprek met een oudere man van 74 jaar. Het is een vrolijk mnnetje maar hij moppert over de maatschappij van de ferry, een boot ligt al 3 maanden aan de kant ivm reparatie. De enige andere mogelijkheid om van het eiland weg te komen is via de brug en volgens hem is dat levensgevaarlijk. De man werkt nog bij een cement en plafond maatschappij, op zaterdag werken ze tot 13.00 uur en morgen is hij vrij. Omdat er dus maar 2 boten varen moeten we een half uurtje wachten maar om 09.00 uur zijn we in Butterworth wat aan de overzijde ligt.

Het eerste deel heeft niets aantrekkelijk. De zijstroken zijn slecht. Met het verkeer is het oppassen want ze halen erg strak in en de huizen zijn lelijk. Dit zijn 1 laags betonblokken opgedeeld in woningen. Er zijn enorm veel winkeltjes en bedrijfjes en er hangen net zo veel reclame en uithang borden. Veel in chinees en het meeste is nog dicht. Of dit met het tijdstip of nog steeds met het chinese nieuwjaar heeft te maken is ons nog niet bekend.

Naast de Maleisiërs wonen er 20 % Chinezen en 6 % Indiërs, dus naast de moskeeën zien we in Maliesië ook hindoe- en chinese tempels en begraafplaatsen.

Zo rond half elf stoppen we om wat te drinken. Het is een beetje zoeken bij de eetzaal, soms staan er meerdere stalletjes en moet je even de juiste vinden om een bestelling te doen. Een man is zo vriendelijk om te helpen en we zitten al snel aan een pannenkoek en een ice tea vermengd met cocosmelk.

Met volle maag gaan we weer verder en dat terwijl de nasi van het ontbijt nog niet verteerd was. Het 2e deel van de route gaat voornamelijk langs palmplantages en jungle. Het is nu een stuk rustiger en de weg is goed, hij slingert mooi door het gebied wat dus weer erg fraai is om doorheen te rijden. Soms is het lekker als we even in de open vlakte rijden zodat je 'vrij' zicht hebt.

We worden vandaag verschillende keren verrast door apen. Soms schrikken we er ook nog van want ze zien er niet altijd even vriendelijk uit en als we uitwijken moet dat wel kunnen! Een paar keer springen ze de ( drukke ) weg op, of ze hangen schreeuwend in een boom en als we moeten stoppen voor een trein springen ze van leiding naar leiding. Daar was ook de enige kans om even een foto te maken want op de weg is dat toch wel lastig.

De laatste 15 km rijden we weer in stedelijk gebied en rijden zo tegen 15.00 uur Taiping in. We vinden een prima hotel. De hele dag hebben we tussen de auto's gereden dus we zijn behoorlijk stoffig geworden en nemen eerst een lekker douche. Als we de stad in willen gaan begint het enorm te regenen. In Taiping valt het meeste water en het regent hier 's middags altijd even. Als we in de stad zijn is het rustig, ook hier is veel gesloten, dus we eten wat en gaan weer terug naar ons hotel.