wijzijnfietsen.reismee.nl

Penang: scooterend over het eiland

Net als in andere hotels zien we hier ook weer dat er hele gezinnen gebruik maken van een 2 persoonskamer, waar ze dan allemaal slapen is ons een raadsel want ruimte om een paar bedden bij de plaatsten is er niet. Waarschijnlijk liggen er een paar op de rond of met z'n alle in 1 bed.

In de ontbijtzaal verwonderen we ons ook weer. Uiteraard is er naast brood rijst en noodles, wat hier gewoon is voor ontbijt, maar de hoeveelheden die naar binnen worden gewerkt is enorm. In vergelijking met Noord-Thailand, Laos en Cambodja lopen hier ook veel 'overvoede' mensen en vooral kinderen. Kennelijk gaat het ze goed, dat is mooi alleen dit effect is minder want het is soms wel erg extreem.

We laten de fietsen in de lobby staan en huren een motor scooter voor vandaag, met een simpele overzichtskaart rijden we het eiland rond. In Georgetown en omgeving en de noord kant van het eiland wordt enorm gebouwd. Grote hotels en appartementencomplexen bepalen het beeld. Aan de noordkust is er ook strand en hier zijn veel resorts. Het is hier erg rustig dus er staat veel leeg.

We rijden ook langs bergen en door bosgebied maar zodra de kans er is, is alles volgebouwd. Als het nieuwbouw is, ziet het er fraai uit, smetteloos wit en best mooi van bouwstijl. Er zijn echter ook veel oude gebouwen, waarschijnlijk eens zo mooi als de nieuwbouw maar nu lelijk en het ziet er uit alsof het niet onderhouden wordt. Doordat alles volgebouwd wordt moet het inwonersaantal wel hoog zijn, er zijn in ieder geval heel veel auto's en ze rijden alsof je er niet bent.

Geregeld rijden we langs een moskee waar het druk is en waar gebeden wordt. Zo rond half 3 verlaten de mannen de moskee. Op vrijdag hebben ze een lange middagpauze van 12.00 tot 15.00 uur om te bidden.

Aan het einde van ons toertje rijden we naar Penang Hill en laten ons met een trein naar boven brengen. Het is heiig maar het uitzicht geeft het beeld wat we al hadden. Tussen de bergen en het groen is alles volgebouwd. Helaas is het boven erg toeristisch en ervaren we weer dat toeristische attracties niet ons ding is.

We brengen de scooter terug, drinken een biertje, halen de was op en zijn er weer klaar voor om verder te trekken.