wijzijnfietsen.reismee.nl

Koh Lanta: een rondje eiland; 45 km

Uitslapen, ontbijten, stuk over het strand lopen en in de golven spelen, geen slecht begin van de dag vinden we en daarna stappen we op de fiets.

We onderzoeken bij de pier in Ban Saladan op de kop van het eiland of we morgen met een speed boot naar het vaste land gaan of dat we dezelfde weg terugnemen met de 2 ferry's. Gezien de tijd die het neemt en waar we dan uiteindelijk uitkomen besluiten we om weer terug te fietsen. Is ook goed voor de kilometers!

Eerst fietsen we langs de westkust, hier zijn de stranden en deze kant is vooral gericht op toerisme. Er zijn dus veel resorts en guesthouses maar er zijn er ook best veel die er vervallen uitzien en/ of leeg staan. Verschillende Europeanen hebben hier hun heil gezocht in een restaurantje of koffieshop, van italiaan, duits, frans, zweeds, tot zwitsers en natuurlijk een hollandse, we spraken d'r gisteren even op de ferry. Ze heeft 6 bungalows en een restaurant, Red Snapper, toevallig want Red Snapper is ook de Neptunes doopnaam van Johan toen ie nog 'zeeman' was.

Aan deze kant zien we trouwens weinig tot geen moslims.

We moeten een klimmetje maken om bij de andere kust te komen en om naar Lanta Town te gaan. In dit kleine stadje staan nog veel oude houten woningen, het is een grappig straatje met wat winkeltjes en ligt dus aan de oostkust. Ook hier is een pier en kun je overtochten regelen met longtailboten

Via de oostkant fietsen we weer terug. Dit is totaal niet toeristisch, er zijn hier ook geen stranden. Tot aan de zee is het bebost. De moslims wonen voornamelijk aan deze kant, en hier staan ook diverse moskeeën.

Maar of we nu aan de west of aan de oostkust fietsen ook hier maken de mensen er weer een puinhoop van, om hun eigen woning ligt overal afval.

Aan het einde van de dag zijn we nog op het strand en lezen wat Hollandse tijdschriften die hier in het resort liggen. Het strand ligt aan een mooie baai, lekkere golven en een relaxte sfeer, heel anders als in Ao Nang. Nog even afspoelen in het zwembad en dan lekker eten bij een Italiaan, beetje pasta kan geen kwaad. Als we teruglopen kunnen we bijna weer douchen want de avonden zijn hier behoorlijk warm, pfff