wijzijnfietsen.reismee.nl

Phang Nga - Ao Nang: 96 km

Onze kleding was nog niet helemaal droog, maar we trekken ze toch aan, met een half uurtje zijn ze anders toch ook nat. We ontbijten met Alex en Wilma, zij gaan naar Phuket en wij fietsen weg richting Ao Luk. We rijden eerst een tijdje langs en tussen de kalkrotsen door. Het zijn mooie klimrotsen. De weg is opnieuw geasfalteerd en behoorlijk breed, het is zondag en nog redelijk rustig. Naar Ao Luk is het bijna 45 km en het 2e deel fietsen we over een smalle weg zonder zijstroken. Het verkeer rijdt best hard dus het is wel opletten en de route is weer heuvelachtig. Er zijn hier veel rubber en palmolieplantages. (ook dit weten we dankzij Martin) en we rijden weer door het karstgebergte. Ao Luk is niet echt een bijzonder dorpje en we rijden verder naar Ao Nang.

Het eerste deel is weer over de highway 4 maar omdat daar goede zijstroken zijn is het niet zo erg. Het verkeer houdt hier aardig afstand. We rijden opeens weer door een moslim gebied, en langs de weg zijn er zomaar een aantal stalletjes met kippetjes die geroosterd worden, ondanks dat het nog wel vroeg is proberen we er één. De kip wordt van het spit gehaald, in stukken gehakt en we zitten heerlijk te eten.

De route gaat verder over een smallere weg, nog steeds heuvelachtig en tussen de rotsen door, het blijft mooi en doordat het de hele dag bewolkt is, is de temperatuur prima om te fietsen.

Ao Nang ligt aan de Adamansee en voor de kust liggen vele eilandjes. Als we bij de zee aankomen wordt het eerste deel vooral bezocht door Thaise mensen. Zij bezoeken het strand niet om te liggen zonnen maar ze zitten lekker op het strand te eten. Als ze gaan zwemmen doen de meeste dat in hun kleding en niet in zwembroek of bikini. Als we de kustlijn volgen komen we op het gedeelte waar vooral blanke toeristen zijn, bij sommige zou je willen dat ze ook hun kleding aanhouden. We zoeken een hotelletje en tegen de avond drinken we wat aan de 'boulevard'. Lekker mensen kijken, en ze blijven bijzonder.