wijzijnfietsen.reismee.nl

Khao Sok - Phang Nga:97 km

Het is weer een mooie fietsdag, heuvelachtig, groen, aangename temperatuur door de bewolking en mooie omgeving. We fietsen weer een stukje verder richting het zuiden en verlaten het regenwoud

We hoeven maar 2 x echt te klimmen en op de hoogste punt van de klim zien we weer de geestenhuisjes, dankzij de reactie van Martin weten we nu waarom er ook vernielde huisjes tussen staan.

Gedurende de rit worden we regelmatig ingehaald door pick-ups met latex, het is datgene wat uit de bakjes komt wat aan de bomen hangt. Het stinkt behoorlijk, zeker als we ook nog eens een verzamelplaats hiervan voorbij fietsen. Toch even op de foto gezet, dus flink inademen, foto nemen en doorfietsen. De vrachtwagens die de gedroogde latexmatjes vervoeren stinken veel minder.

Phang Nga is bekend om de kalkrotsen en die zien we dan ook opeens verschijnen. De stad ligt er eigenlijk tegen aan. De lucht is behoorlijk donker, de rotsen lijken door de begroeiing wel zwart. We zijn best vroeg en fietsen door naar Phang Nga bay, hier zou een leuk resort zijn. Als we aankomen begint het wat te regenen. Het resort is niet wat wij ervan verwachten en we besluiten weer terug te fietsen naar de stad zelf. Het regent niet zo hard dus we gaan meteen weer terug. Langzamerhand gaat het steeds harder regenen, maar aangezien het wel gewoon warm is fietsen we door en komen we kletsnat aan bij een guetshouse. Het is tegen een rots aangebouwd en ziet er erg leuk uit. Er zijn 2 gewone kamers, 1 family room en 1 jungle room. In deze kamer is de rots gebruikt als muur. Ziet er erg gaaf uit maar we kiezen de gewone kamer, ook daar zijn mooie materialen gebruikt, veel natuursteen, beton en hout

We worden vriendelijk ontvangen, de jongen heeft zelf een mountainbike en vindt onze fietsen erg mooi, hij maakt er een foto van voor op zijn site. Wij lenen zijn pomp met meter en doen nog een beetje lucht bij de banden. Bij de buren zijn er veel mensen, ze hebben net gezamenlijk gegeten. Er is iemand overleden, geen feestje dus zoals wij dachten.

We lopen het stadje in en komen de nederlanders weer tegen die we een paar dagen terug ook hebben ontmoet, we zien en spreken ze later weer bij ons guesthouse . In tegenstelling tot de afgelopen dagen eten we weer eens aan de straat bij een lokaal tentje, blijft altijd afwachten maar het was weer lekker.

Als we terugkomen zit er bij de buren weer een hele nieuwe groep mensen te eten. Onderweg en in andere dorpjes hebben we dit wel vaker gezien. Er wordt een deel van de straat afgezet, er wordt door veel mensen gegeten en er wordt gesproken en gezongen. Het lijkt een mooie manier van afscheid nemen.