wijzijnfietsen.reismee.nl

Khuraburi - Khao Sok National Park: 90 km

Vanmorgen zijn we met een lichte regen weggefietst, maar met een klein uurtje was dat over. De tocht was ook vandaag weer erg mooi, heuvelachtig, tussen de bergen door en dwars door het regenwoud. We fietsen eerst naar Takua Pa, we zien volwassen kerels met vogeltjes in een kooitje een wedstrijd houden. Na een koffiestop in het oude gedeelte van Taku Pa vervolgen we richting Khao Sok National Park. Dit schijnt het mooiste national park van Thailand te zijn dus hier blijven we een dagje.

In heel Thailand zien we onderweg 'heilige' bomen of plekken waar kleine tempeltjes of andere heilige huisjes staan. Meestal staat er van alles bij, water, flesjes frisdrank, fruit. Vandaag rijden we langs een plek waarbij het lijkt alsof alles vernield is, althans zo ziet het er uit maar toch staan of liggen er ook hier giften bij. We weten niet zo goed waarom dit er zo uit ziet.

De weg naar Khao Sok is kleiner en als het kan nog groener en vlak voor het einde moeten we nog even een paar kilometer klimmen. De lucht is behoorlijk donker en het begint te spetteren, maar zet niet door. We fietsen dwars door de jungle. Het zweet druipt van ons af, de handvaten zijn kletsnat maar als we beneden in Khao Sok aankomen,, na een afdaling met mooie uitzichten is het al weer een beetje opgedroogd.

We checken in bij een guesthouse met een bungalowtje tussen het groen. Er lopen in Khao Sok veel mensen verkleed als hippie. Kennelijk is er ergens een themafeest!!, dathebben wij dan even gemist.

Martin

De vernielde plekken zijn vernielde geestenhuizen. Bij verhuizing of vervanging van het geestenhuis (vaak voor overleden voorouders) worden de oude vernield op een plek waar de geest hem niet meer terug kan vinden. Je ziet ze vaak op een hoog punt.