wijzijnfietsen.reismee.nl

Kraburi - Laem Son National Park: 116 km

Gisteravond toen Angkana, de eigenaresse van het guesthouse weer thuiskwam van een feestje kwam ze gezellig bij ons zitten. Ze spreek best aardig engels en praat graag. We kregen een thaise hapje aangeboden. In een blad gewikkeld klompje rijst aangemaakt met suiker en honing en wat nootjes er in. Smaakte lekker. Verder gewoon gezellig zitten kletsen en haar nog wat nederlandse woorden geleerd. Er komen vaker nederlandse fietser slapen en zo leert ze steeds wat bij.

Toen we gingen slapen merkten we dat het huisje toch aardig vochtig was, tussen ons bed en de natte ruimte was een ¾ muurtje en al het steen en beton blijft behoorlijk nat dus het rook niet echt fris, maar toch wel redelijk geslapen.

Het ontbijt stond al klaar, we hadden om half 8 afgesproken zodat we op tijd weg konden gaan. Maar we zaten wel gezellig en uiteindelijk kregen we nog wat mandarijnen en het thaise hapje mee voor onderweg. Angkana gaf Gerda nog een armbandje en tenslotte nog met elkaar op de foto geweest. We vertrekken om half 9 en we worden uitgezwaaid

De route is best heuvelachtig en is weer mooi, eigenlijk rijden we door de 'jungle' zeker het eerste stuk tot Ranong is enorm groen. Er wordt flink aan de weg gewerkt, de highway 4 wordt namelijk verdubbeld. Het klimmen wordt weer beloond want voor Ranong dalen we zo'n 5 km af. Strak asfalt, bochten en door groene bergen, een mooie afdaling dus.

Als we in Ranong zijn, zitten we op de helft van de route dus we eten wat in het centrum, en vervolgens onze weg over de 4. We rijden langs een bergketen en de tempels worden vervangen door moskeeën. In dit gedeelte van Thailand wonen voornamelijk moslims.

Het laatste stukje van de route gaat door een mangrove gebied en hier heeft in 2004 de tsunami huisgehouden, er staan nu evacuatieborden in geval van een tsunami. Het is duidelijk een moslim gebied, de vrouwen lopen gesluierd of dragen een hoofddoek.

De camping is in het plaatsje Ban Beng vlakbij het National Park Laem Son en wordt gerund door een Nederlander, Boudewijn, die hier ook in 2004 al zat. De camping heeft nu dus zo goed als nieuwe bungalows, met het puin van de oude heeft hij zijn zwembad dichtgegooid.

Er zijn nog 2 Nederlandse fietsstellen dus 's avond drinken we wat en delen onze reiservaringen.