wijzijnfietsen.reismee.nl

Bangkok: Happy New Year

Lieve familie, vrienden en andere lezers van ons weblog, we wensen jullie een gezond, gezellig en sportief 2012.

Wij zijn 2012 apart begonnen. We hadden ons gemengd tussen de thaise bezoekers van Central World Plaza square. Een plein waar verschillende artiesten optraden, grote videoschermen hingen en waar veel reclame stands stonden. En het Central World centrum is een enorm groot winkelcentrum, die tot 23.00 uur open was. De Thai vindt het erg leuk om met allerlei reclamepoppen op de foto te gaan en vele droegen lichtgevende oortjes op hun hoofd.

Tegen 12 uur was er op een hoog hotelgebouw de klok te zien en even voor 12-en werd er vuurwerk afgestoken, wat erg mooi was. Vervolgens wenst niemand elkaar gelukkig nieuwjaar en na zo'n 10 minuten loopt het plein leeg. Heel gedisciplineerd ook al was het super druk richting de sky train. Normaal rijdt deze tot 24.00 uur maar vannacht tot 02.00 uur. Op het hele plein werd in verhouding tot onze Nederlandse begrippen bijna geen bier verkocht en de mensen zijn allemaal erg rustig. Men staat of zit op de grond en kijkt wat rond, geen geschreeuw of gezang.

We zijn met de massa naar de station meegelopen en hebben ons op een wat westerse manier naar voren bewogen waardoor we nog redelijk vlot in de sky train zaten.

Na een kort nachtje met de taxi boat naar China Town gegaan waar we bij Co van Kessel, een Nederlands travel agency een tocht hadden geboekt door de khong's, kanalen in Bangkok waar aan gewoond wordt. We waren maar met z'n 2-en dus we hadden een privé gids mee. We varen met een longtail boat met een 135 pk automotor erachter, veel lawaai dus maar het was een erg leuke trip door weer een heel ander deel van Bangkok. We zagen nog een redelijk grote varaan zwemmen, volgens de gids niet gevaarlijk. En we komen er achter dat er in de buurt van een tempel niet gevist mag worden, maar dat de mensen daar juist de vissen voeren. ( je mag volgens het boeddhisme geen leven nemen). Er zijn ook mensen die levende vissen op de markt kopen en die weer vrij laten, ze doen dan tevens een wens, ook dit is boeddhisme.

Daarna de verleiding niet kunnen weerstaan om toch even te shoppen in het Central World shopping centre, ook om jullie niet te vervelen met steeds dezelfde kleding op de foto. 7 verdiepingen hoog met enorme grote oppervlaktes en meerdere centrale hallen zijn alle branches vertegenwoordigt in vele (dure) winkels. We hebben uiteraard niet alles gezien en hier de weg terug vinden naar een bepaalde winkel is lastiger dan fietsen in Bangkok.

De dag weer lekker afgesloten bij het zwembad, wat voorbereid voor morgen, weblog bijgewerkt en verder wat geluierd.