wijzijnfietsen.reismee.nl

Sisophon - Aranyaprathet (Thailand): 55 km

We hebben de laatste km in Cambodja gereden, we zijn hier maar 15 dagen geweest waarin we bijna 1000 km hebben gefietst. Ondanks dat we maar in een klein deel van Cambodja zijn geweest hebben we wel veel van het Cambodjaanse leven gezien, zeker de routes langs de Mekong gaven hier een goed beeld van. En daarnaast hebben we in Phnom Penh en in Angkor Wat de recente geschiedenis van het Rode Khmer regime,en de hele oude tijd van Cambodja enigszins tot ons genomen. De Cambodjanen zijn erg aardige mensen die graag een praatje met je maken en het je graag naar de zin maken, metvaak een gemeende lach op hun gezicht. We hebben hier een mooie tijd gehad met heel veel verschillendeindrukken

Onderweg komen we Joop en Ali tegen, we praten onder het genot van een Laos-koffie weer even bij en daarna vervolgen we onze weg naar Poipet, de grens bij Thailand. Hier zijn een stuk meer toeristen als bij de grens met Laos, maar zowel bij de uitreisbalie van Cambodja als bij de inreis balie van Thailand gaat het eigenlijk wel redelijk vlot en met een uurtje zijn we overal doorheen.

In Thailand moeten we weer links rijden, dus even opletten maar het went weer snel. Na 6 km zijn we al in Aranyaprathet en zoeken het hotel op.

Gisteren en vandaag zagen we langs de weg wit zeil met tl-balken hangen boven een plasje water. We hebben wel staan kijken maar komen er niet achter wat het is. Maar Joop en Ali, die ook in dit hotel zijn aangekomen weten ons te vertellen dat op deze manier een soort krekels gevangen wordt. Ze worden in het donker door het licht gelokt, vliegen tegen het witte doek aan en vallen of glijden in het water, hier komen ze niet meer uit en dan worden ze de volgende ochtend verzameld en gebakken. Joop had een zakje gebakken krekels gekocht en deelde uit.. Gerda heeft er 1 geproefd, nadat ze van een aantal mensen had gehoord dat het goed te eten was. . Knapperig zonder smaak, maar 1 is genoeg.

Nadat we even gezwommen en in de zon hebben gelegen kopen we bij het busstation een ticket naar Bangkok, waar we morgen heen gaan. De mannen hadden waarschijnlijk al een biertje op want ze waren een beetje lodderig en wilden graag een rondje op onze fiets rijden.... Ondanks dat we dit niet hebben laten gebeuren verkochten ze ons toch een ticket. Om 10.30 uur vertrekt de bus maar omdat de fiets mee moet moeten we er omstreeks 09.30 uur zijn. Morgen maar afwachten hoe het met de fiets gaat, misschien moeten de wielen er weer uit maar dat is een beetje afhankelijk van de soort bus.

Vanaf hier fietsen Joop en Ali eerst een ander kant op als wij, dus we zullen elkaar in Azië zeer waarschijnlijk niet meer tegen komen. We eten gezamenlijk en drinken nog een biertje, het is weer een gezellig avondje.