wijzijnfietsen.reismee.nl

Siem Reap - Sisophon: 119 km

Varen of fietsen.......

Undecided

Vanmorgen werden we bij het hotel opgehaald voor een boottocht naar Battambang, een stad die aan de andere zijde van het meer ligt. Opgehaald omdat we niet in het donker wilden fietsen en we tussen 06.00 en 06.30 opgepikt zouden worden. We waren niet geheel verbaasd dat de tijd verstreek en het 'busje' om 07.15 uur voor het hotel stond. Het busje was echter een pick-up model en er stonden al wat mensen in de laadbak. Onze fietsen moesten op het dak van de cabine en samen met nog drie andere gasten zijn we in de laadbak geklommen, het was maar 15 km naar de boot.

Om de hoek werd er bij een ander hotel nog een groep mensen opgepikt. Uiteindelijk stonden we met 20 man/vrouw in de laadbak en alle bagage lag in het midden. We hadden zelf de fietsen nog wat extra vastgebonden, ze lagen redelijk goed.

Als we andere auto's zo voorbij zagen rijden hebben we steeds gedacht, die zijn gek, 1 x flink remmen en je ligt er uit.

Bij de haven waar een enorm groot haventerrein wordt aangelegd lag de boot al te wachten en er kwamen nog wat busjes aanrijden.

Nadat wij de fietsen weer compleet met onze tassen hadden liepen we naar de boot. Er zijn zitplaatsen beneden en op het dak is een dek welke gebruikt wordt voor bagage. Alle plaatsen waren bezet en ook het dak zal vol met mensen naast de bagage die er ook al lag. De boot helde behoorlijk over naar 1 kant. Dit zag er niet goed uit en het voelde ook niet goed om daar op te stappen, een aantal lokale stonden ook met verbazing naar de boot te kijken. Na wat twijfel gaven we aan dat we niet mee gingen, net als een groepje franse reizigers. Vervolgens besloten ze om nog een boot in de vaart te nemen dus daar even opgewacht.

Dit was een klein bootje, met een paar zitplaatsen die snel bezet waren en het groepje fransen ging op het dak zitten. Geen reddingsvesten, geen zitplaatsen en geen wc aan boord. Hier hield voor ons het avontuur op. Jammer want nu hebben we nog steeds geen boottocht gemaakt

Frown
, maar het zag er echt niet safe uit en we willen nog veel meer leuke dingen doen.

Dus omgedraaid en omgekleed en terug naar Siem Reap gefietst, waar we bij ons hotel nog wat gegeten hebben en onze ervaring hebben verteld.

Inmiddels was het al 10.00 uur en zijn we naar Sisophon, 108 km verder vertrokken, normaal gesproken fietsen we dan al een uurtje of 2, dus even harder gefietst als normaal zodat we toch halverwege konden lunchen. De weg leende zich hier ook wel voor, er was niet zo veel te zien, voornamelijk rijstvelden en weinig bebouwing, dus de hele dag in de zon gefietst over een strak geasfalteerde weg met zijstroken.

Om half 4 reden we Sisophon in en zijn op zoek gegaan naar een hotel, we vonden er eentje in een zijstraatje, net nieuw en nog 1 kamer vrij. Fietsen gestald, gedoucht, lekker gegeten en ons weblog bijgewerkt. We vinden het jammer dat de boottocht niet doorging maar we hebben er geen spijt van dat we niet zijn opgestapt, soms moet je een keuze maken.............

Linda en Marcel

Goeie keuze gemaakt! Voor dat je het weet ben je een kranteberichtje op pagina 3 van de Telegraaf en daar zit niemand op te wachten. Die boottocht komt toch nog wel, ergens waar het wel veilig is. Bedankt weer voor jullie mooie verhalen. Ik kan niet anders zeggen dat jullie (of een van jullie) boeiend schrijven. Het is leuk om te volgen.
Een mooie jaarwisseling in het verre oosten.
Groetjes van ons.