wijzijnfietsen.reismee.nl

Angkor Wat: een grootse indruk

Vandaag hebben we De tempels van Angkor bezocht, het is eigenlijk niet te omschrijven waar we lopen maar in een paar zinnen en foto's proberen we toch een kleine indruk te geven.

Tussen de 9e en de 13e eeuw wordt er in Angkor, de hoofdstad van het Khmerrijk diverse steden neergezet, in opdracht van steeds weer andere koningen. De bouwwerken worden door de rijken bedacht en door de slaven gebouwd. Aan 1 van de tempels, Angkor Wat is bijvoorbeeld 37 jaar gewerkt. In één van de steden die in Angkor zijn gebouwd woonden in de middeleeuwen 100.000 inwoners.

Toen Angkor werd ontdekt was het helemaal ingenomen door de jungle en het heeft ook door de oorlogen en diefstal veel te lijden gehad. 1 van de tempels is nog steeds ' in bezit' van de jungle, om toeristen een indruk te geven wat de ontdekkers hebben aangetroffen. In de 16e eeuw werd Angkor bij toevalt ontdekt tijdens een olifantenjacht in de jungle.

Alle bouwwerken zitten vol met betekenissen geleid uit de hindoelegende en het boeddhisme en verering van goden. Het is inmens groot en onvoorstelbaar hoe dat in die tijd allemaal gemaakt en gebouwd is, alle stenen zijn groot en bewerkt tot in de kleinste details, de tempels hebben hoge torens. Hoe heeft men dat toen gedaan vragen we ons af als we er lopen. De grootsheid en het feit dat er toen al zo'n beschaving was maakt grote indruk.

Maar even terug naar het heden, nog even over de alligators onder ons raam. Vroeger heeft hier een alligator farm gestaan, maar met de opmars van de hotels en restaurants is deze verplaatst naar een plek zo'n 15 km verderop. Hier worden nog wel alligators gefokt, zij liggen hier dus voor breeding. Vervolgens wordt de huid gebruikt voor tassen, riemen en andere krokodillen leren artikelen en deze worden verkocht in de winkeltjes hier in Siem Reap. Hoezo beschaving anno 2011.

Terwijl we onze weblog aan het maken sappen we even op de TV en stuiten we op BVN, net met het nieuws dus dat volgen we even en we zien dat het bij jullie vandaag 5 graden is, gek hoor wij zitten hier te puffen en hebben de airco aan.

Kees en Gerda

Jammer dat jullie de kerstbomen met de lichtjes etc. moeten missen. Lijkt ons wel vreemd om kerst te vieren bij meer dan 25 graden. We wensen jullie in ieder geval fijne kerstdagen en we blijven lezen.

Theo en Ina

Dag lieve Johan en Gerda wat een verhalen, mooi om te lezen ook wat jullie zo meemaken. Wij willen jullie ff een zonnige kerst wensen, en denk om die alligators voor je het weet ben je ook een tassie groetjes Theo en Ina

Marga

Hey Ger en Johan, Heerlijke genieten dus, mooie verhalen weer, bijzondere plekken bezichtigen jullie. Geniet van de bloedhete kerst....tis hier droog, kerstontbijtje zit er weer in traditiegetrouw:) have funxx