wijzijnfietsen.reismee.nl

Kampong Thom - Siem Reap: 150 km

Gisteravond hebben we in het hotel Tine en Wim ontmoet, een stel uit België die in totaal 13 maanden!!op de fiets weg blijven, we hebben wat gegeten en ervaringen gedeeld van wat we zoal beleven. Blijkt ook nu weer dat we als westerlingen toch wel dezelfde dingen opmerkelijk vinden.

Vanmorgen vertrokken we tegen 7 uur aangezien we vandaag naar Siem Reap fietsen en dat 150 km verder ligt, dus een pittige afstand zeg maar. De weg was goed, een stuk breder als de dagen hiervoor, de zon zat tot de lunch achter de wolken en de wind was niet helemaal gunstig dus we rijden weer om de 10 km op kop. Dat bevalt ons goed en geeft ons steeds de gelegenheid om de benen wat rust te geven als we uit de wind fietsen. Na 11 km bereiken we de 3000 die we tot nu toe hier gefietst hebben, de laatste tijd vliegen de km-ers er op, in het begin in de bergen ging dit niet zo snel.

We stoppen geregeld en tot en met de lunch doen we dit gezamenlijk met Wim en Tine.

De weg die we rijden gaat ook vandaag door een vlak gebied, met veel bebouwing. Ook al is er maar 1 stroomdraad langs de weg ziet het er hier minder arm uit. Er is minder afval langs de weg en de mensen zijn rond hun huisjes bezig. Voor veel huisjes is een waterpoel waarin vaak waterplanten staan, maar er wordt ook in gevist, ook al is het voornamelijk een modderpoeltje en er wordt in gespeeld.

We eten tussen de middag friet rice en ook al lijkt het restaurantje niet zo veel het smaakt prima en het is een goede bodem om de laatste 60 kilometer te volbrengen. Tegen de verwachting in hebben we ook dit stuk min of meer tegenwind maar we rijden evengoed wel lekker door. We rijden langs de oude weg die nog restanten laat zien van oude bruggen.

Zo rond half 4 rijden we Siem Reap in en rijden naar ons hotel wat we gereserveerd hebben omdat we hier ook met de kerstdagen zijn. Als we een paar dagen ergens zijn vinden we het leuk om in het centrum te zitten dus dat is ook nu het geval en ook hier is een zwembad. Als we uit ons raam kijken zien we een klein waterbassin met alligators er om heen, eerst denken we dat het beelden zijn, maar ze leven! een gekke plek vinden we maar we gaan nog wel ergens vragen waarom ze daar zijn.

Als we 's avonds het centrum ingaan zien we dat het hier een en al restaurantjes en pubs zijn en zoals verwacht zitten ze vol met toeristen, Angor Wat is waar iedereen voor komt en Siem Reap heeft iets van 220 hotels en questhouses dus the place to be.

In de straatjes veel fish massages, we lopen er nog even aan voorbij en laten de vissen voor wat het is, wie weet op een ander moment.

We blijven hier 3 dagen en gaan het bijzondere Angkor Wat bekijken waar we inmiddels als zoveel over gehoord hebben dat we er zeer nieuwsgierig naar zijn.

Het is ergleuk om de reacties te lezen en we begrijpen dat onze verhalen jullie nog steeds 'boeien' dus wij blijven ons best doen!

Terwijl wij de kerst in de zon vieren wensen we jullie allemaal leuke kerstdagen en alvast een gezellig uiteinde toe.

Johan R

Dat zal een gedenkwaardige kerst worden voor jullie. Geniet er van. En idd de verhalen blijven leuk om te lezen en de foto's zijn mooi. Zijn wij ook een beetje op vakantie maar dan bij de houtkachel en SR11 3 fm op de achtergrond. groetjes van Marian en Johan