wijzijnfietsen.reismee.nl

Skun - Kampong Thom: 91 km

Het landschap was vandaag weer anders, ondanks dat het ook nu weer een vlak gebied was. Eerst reden we tussen de bomen, later was het meer een open gebied met geregeld een klein dorpje. Langs de weg was ook nu weer veel bebouwing dus we zien het Cambodjaanse leven weer van dichtbij, ook als we een pauze nemen is dit leuk om te bekijken.

We beginnen al een beetje te wennen aan het straatbeeld, dus we kijken niet overal meer vreemd van op maar een ossenwagen of een paardje met een stuk betonpijp blijft toch de aandacht trekken. Het zijn mooie plaatjes maar de beestjes zien er soms wel erg mager uit.

De taxibusjes die hier af en aan rijden zitten propvol, ze worden volgestouwd met mensen en spullen. Op de plekken waar die busjes stoppen lopen er altijd wel verkopers heen met fruit of andere spullen. De busjes worden ook gevuld met mensen die op brommertjes vervoerd worden. Op de stopplaatsen staan een paar jongens en die rennen op die brommertaxi's af. Ze worden soms bijna van de brommer afgetrokken of de bagage wordt al vastgepakt om maar zo snel mogelijk een busje vol te hebben, want dan gaat ie pas rijden.

De busjes rijden dan ook vol gas, kennelijk om zo veel mogelijk ritjes op een dag te maken. Inmiddels lukt het aardig om middels handgebaren de grote bussen en de vrachtwagens wat uit te laten wijken als ze ons passeren, zodat wij niet steeds de kant in hoeven. De taxibusjes en de grote 4x4's trekken zich hier niet veel van aan dus het blijft opletten, want de weg is smal en de zijkant is onverhard.

Er wordt ook hier door jong en oud veel hello geroepen, als we ergens wat drinken staren de kinderen ons aan, ze komen gewoon lekker voor je staan en bekijken je van top tot teen. Grappig om te zien dat ze dat zonder schroom doen. Een klein meisje is zo bang dat ze alleen ver op afstand naar ons kijkt. Als we dichterbij komen begint ze te huilen.

We rijden door een dorp waar veel steenhouwers wonen, veel grote maar ook hele kleine beeldjes staan aan de weg. Helaas is het rond 12.00 uur dus er wordt weinig gewerkt, kennelijk is het lunch pauze. In een ander dorp zien we dat alle bomen die op de erfjes staan omgehakt zijn en er wordt houtskool verkocht. Het is zonde van het dorpsgezicht maar het levert natuurlijk wel geld op.

Tegen 13.00 uur komen we in Kampong Thom aan, we nemen een hotel en eten wat om meteen maar weer aan te vullen, in de stokbroodjes van vanmorgen zat niet zo veel, dus we kunnen wel wat energie gebruiken.

Hendrik-Jan

J&G.. Wat een kilometers hebben jullie al gemaakt. Ik wil jullie voor de komende tijd veilige en goede dagen wensen!

Groet, HJ

carla

fijne dagen van ons gewenst en goede jaarwisseling groeten van ons.