wijzijnfietsen.reismee.nl

Phnom Penh: 3 dagen vermaak

Phnom Penh is een stad die volop in beweging is, er wordt enorm veel gebouwd, en dat zijn vooral hoge kantoorgebouwen of hotels. Er zijn veel mensen op straat, de meeste weer op de brommer en er zijn veel restaurants en terrasjes. Net als in elke grote stad is ook hier het verschil tussen arm en rijk zichtbaar.Er wordt gebedeld en er rijden Rolls Royce en Bentley's voorbij. ( van de 4x4 toyota's, Range Rovers en Lexus kijken we niet meer vreemd van op) Zwervers pluisen het huisvuil uit.

We lopen door de stad en bezoeken of bekijken zo de high lights. Er zijn 2 plekken die heel bijzonder zijn, beide hebben te maken met het regime van de Khmer Rouge tussen 1975 en 1979. Eerst bezoeken we het Tuol Sleng musem, het is de naam van wat voor 1975 een school is geweest en toen een gevangenis werd, S-21 genoemd. Hier werden burgers heengebracht en gemarteld. Burgers die in de ogen van Pol Pot en zijn regime verkeerde dingen hadden gedaan en opgepakt waren.

Het gebouw laat o.a. de cellen zien waar de mensen zaten, de martelwerktuigen en veel foto's. Er werd nl van iedereen die binnen werd gebracht een foto gemaakt. Toen het in 1979 bevrijdt werd door de Vietnamezen leefden er nog 7 mensen. De verhalen van deze mensen konden we hier lezen, zo kregen we een beetje een indruk wat hier heeft afgespeeld, het was een indrukwekkend bezoek.

Daar vandaan werdende mensen15 km verder naar een killing field gebracht. Hier werden de mensen doodgemarteld, kogels waren te duur dus die werden niet gebruikt. Op de Killing Fields zijn diverse massagraven gevonden. Inmiddels zijn er een groot aantal schedels geïdentificeerd op leeftijd en geslacht en wordt alles bewaard in een daarvoor gebouwde stuppa.

Het bezoeken van de Killing Fields was net zo indrukwekkend, middels een bandje kregen we op diverse plekken uitleg van wat daar gebeurd is. Er worden hier nog steeds botten van mensen gevonden, alles wordt bewaard en bij de Killing Field zelf opgeslagen.

Er zijn bijna 300 killing fields in Csmbodjagevonden en dan zijn er nog vele niet ontdekt, mede door de mijnen en bommen die er nog liggen.

In Cambodja is veel corruptie, ook bij de politie. We hebben nu al een paar keer gezien dat een bestuurder aan de kant wordt gezet, nadat ie de politieman geld heeft toegestopt rijdt ie weer door. De politieman stopt het geld in zijn broekzak en gaat weer op z'n stoeltje zitten. Het toestoppen van geld gebeurde ook al tijdens het rijden, de bestuurder wist vast hoe hoog de boete!? was, hij bestuurde nl een busje welke uitpuilde van de passagiers en bagage. We hebben inmiddels begrepen dat het maandloon van een politieman 60 $ is en dat het geaccepteerd is dat zij op deze manier wat 'bijverdienen'.

De Russische markt was ook leuk om te bezoeken, in de tijd dat Vietnam hier aan de macht was waren hier veel russen en zij bezochten vooral deze markt, vandaar de naam.

In vergelijking met andere overdekte markten vonden wij deze best georganiseerd en minder krap als dat we eerder gezien hadden. Er waren hier ook stalletjes met bromfietsonderdelen, zowel 2 hands als nieuws spullen. Ook hier lagen de verkopers tussen hun spulletjes op de grond, in een stoel of in een hangmat . Er werd zelfs een kindje in een hangmat gewiegd.

Als we terugkomen liggen we nog even aan het zwembad om wat af te koelen en te lezen. We hebben onsverdiept in de route vanaf Siem Reap ( Angkor Wat), waar we de kerstdagen doorbrengen, want daarna rijden we al weer richting Thailand.We hebben toch een hotel geboekt in Bangkok, hier zijn we met oud en nieuw dus is het wel handig als we daar aankomen en we een slaapplek hebben. Er waren al veel hotels vol maar we hebben toch wat leuks gevonden, althans dat denken we!

3'rustdagen' in PP zitten er al weer op, we hebben ons hier prima vermaakt maar hebben we ook weer zin om op weer lekker op de fiets te stappen en door de dorpjes te rijden.

Ilse

Jeetje, wat een aangrijpend verhaal zeg. Ik blijf het steeds verbijsterend vinden dat mensen elkaar zoveel slechts kunnen aandoen, terwijl we ook zoveel goeds in ons hebben...

Fijne Kerstdagen, lieve Gerda en Johan, en tot de volgende mooie verhalen.

Liefs, Ilse

Rob Tol

Beste Johan en Gerda,
Je kan over de killing fields lezen en een film bekijken maar volgens mij besef je pas echt wat dar allemaal heeft plaatsgevonden als je er ook werkelijk staat. Vanuit een koud regenachtig en somber Nederland wensen wij jullie fijne kerstdagen en een heel goed begin van 2012. Blijf gezond en tot in het nieuwe jaar.