wijzijnfietsen.reismee.nl

Kampong Cham - Phnom Penh: 125 km

Ons hotel keek uit op de boulevard aan de Mekong. Laat in de middag kwamen daar diverse brommertjes met stoeltjes, tafeltjes en eten aanrijden en creëerden daar hun restaurantjes of er werd vanaf de brommer fruit verkocht. Het werd druk bezocht door de lokale bevolking, die daar gezellig zaten te eten en te praten. Later op de avond kwam er nog muziek bij en dat ging door tot een uurtje of 1. Veel te laat natuurlijk voor ons, want we staan toch elke dag wel zo rond 6 uur op. Een wekker is niet meer nodig, we worden vanzelf wakker. Vanmorgen was het nog vroeger want aan de overkant van de Mekong stond een moskee met minaret en deze heeft voor ons idee de hele nacht gezang laten horen tot zo'n uur of 6, toen stopte hij ermee. Laat dat nu net het tijdstip zijn waarop wij er uit gingen, een kort nachtje dus.

Het verkeer in Cambodja is een verhaal apart, er lijken geen regels te gelden, maar de grootste heeft voorrang en als je veel toetert ook. Als ze links afslaan nemen ze de binnenbocht, dus rijden ze even tegengesteld. Eigenlijk nemen ze gewoon de kortste weg en alles rijdt dus zo'n beetje door elkaar heen.

Als echte bikers begaven wij ons vandaag dan ook door het verkeer, in de drukke dorpjes of stadjes voor de zekerheid even los op de trappers. En op de doorgaande wegen is het vooral een kwestie van zoveel mogelijk rechts rijden, soms zijn er zijstroken dan is net even veiliger.

Je moet je voorstellen dat je op de N9 rijdt en dat de ene brommer de andere inhaalt, deze worden ingehaald door een kleine vrachtwagen die dan weer ingehaald wordt door een personenauto en dan rijden wij tegengesteld!, en zo gaat het ook op de smallere wegen zonder zijstrook. Kortom opletten dus en aanpassen. De auto's zijn ook gewend dat de cambodjaan die op een brommer of fiets rijdt de berm ingaat, en tijdens het inhalen wordt er vooral veel getoeterd. Je bent hier slechter af als je geen toeter hebt dan wanneer je remmen het niet doen.

Een manier van beladen is dat er aan de achterkant van een busje lading in een touw hang, dwars op het busje. Vandaag zagen we het toppunt daarvan. Er hing een brommer in de touwen en op de brommer zat een jongen. Het busje reed minimaal 80.

Zo hebben we onderweg toch weer veel nieuwe dingen gezien en hebben ons geen minuut verveeld. De povere huisjes worden afgewisseld door nieuwe huizen van hout maar er staan ook grote kasten tussen, het verschil tussen arm en rijk is duidelijk zichtbaar.

We zien vaak over een traject van een paar km dat er dezelfde handel gedreven wordt of dezelfde werkzaamheden worden uitgevoerd. Zo ook vandaag. Eerst reden we langs een aantal werkplaatsen waar enorme brokken gekloofd hout lag gestapeld. Slecht op 1 van die plaatsen was een kloofmachine, de rest deed het met de bijl, Johan had meteen de neiging om mee te doen, want daar is het nu natuurlijk wel de tijd voor maar......... ik kon hem tegenhouden.

Later zagen we diverse eetstalletjes langs de weg eerst met geplukte eenden die aan een stok hingen, en later met gebakken vis. Wat het land hun geeft wordt verkocht, zo lijkt het want we reden toen langs een waterrijk gebied.

En meer in de richting van Phnom Penh zagen we diverse steenovens achter elkaar, volgens ons is daar het gekloofde hout voor?

Ook vandaag was het weer leuk om bij de lokale bevolking wat te eten en te drinken, ze komen er gezellig bijzitten en ze spreken een beetje engels dus we wisselen wat namen en leeftijden uit. Als we vertellen dat we in totaal 4 maanden fietsen en welke landen we bezoeken moeten ze erg lachen.

Tegen 2 uur reden we Phnom Penh in, de hoofdstad en een big city van 2 miljoen inwoners, wat alles heef wat een grote stad te bieden heeft en dus een groot contrast is met de dorpjes waar we net nog door heen zijn gereden. We hebben hier al een hotel geboekt, midden in het centrum met zwembad en we rijden er mbv een plattegrondje eigenlijk zo naar toe. Nadat we ingecheckt zijn nemen we een duik en een biertje. Het is net vakantie!!

Cool
En dan te bedenken dat het bij jullie koud, guur en winderig is. We zullen proberen jullie met onze verhalen wat te verwarmen.

's Avonds de stad een klein beetje verkend, op de boulevard komt er harde muziek uit boxen, op zo'n 3 of 4 plekken vlak naast elkaar. Er wordt gedanst, aerobics gedaan, mensen komen echt in sportkleding om daaraan mee te doen. Het is een grappig gezicht. Het beloofd veel goeds voor een aantal dagen vermaak hier.

Kees en Gerda

Jullie benen zijn blijkbaar goed want de kilometerteller gaat regelmatig boven de 100.Knap dat er bijna iedere dag weer een verhaal op de site staat. Jullie fietsen harder als dat wij kunnen lezen.Geniet lekker in Phnom Phen van een welverdiende rust.

Frank B.

Alweer een tijdje terug. Ik begrijp uit jullie verhalen dat het niet echt relaxed fietsen is met al de gevaarlijke toestanden. Daarom moet je ook ontspannen en toch eens je wekker laten voor wat de wekker is. Dus, hapje en genieten van de muziek op de boulevard. Nee hoor, jullie feestje!
Voorzichtig en genieten!

Mike

Wat een ervaringen doen jullie op daar. Prachtig om te lezen! Best jaloers op jullie, zo vlak voor kerst met guur en koud weer hier in Nederland........

Mike

Oja en ik vergeet natuurlijk nog wat. Esther vraagt net of ik jullie nog prettige dagen heb gewenst. Bij deze dan! Veel plezier daar op de komende feestdagen en alle goeds voor 2012.

Simon

Hoi Johan en Gerda,
Jullie verwarmen mij zeker met je verhalen hoor! Top Gerda al die verhalen en zeker de lokale info die jullie toevoegen. Hier de dagelijkse "eind van het jaar" beslommeringen. Maar dat betekent ook twee weekjes vrij! Voor jullie de warmte en voor ons de witte Kerst in Oostenrijk. Ik wens jullie prettige feestdagen toe! ( zullen wel ongeveer zo'n beetje dezelfde zijn als de andere dagen!!

Pieter, Remy & Roos

Hoi Johan & Gerda!
Ontzettend leuk om van een afstand mee te kunnen genieten met al jullie avonturen. Ze zijn zeker "verwarmend" in deze gure wind hier! :-s
Voor jullie natuurlijk heel bijzondere feestdagen en een zeer gezond en gelukkig nieuwjaar!
we kijken weer uit naar de volgende ervaringen!
tot snel!