wijzijnfietsen.reismee.nl

Kampong Cham: een blik op het cambodjaanse leven

Aangezien we morgen weer een lange route hebben, besluiten we om vandaag in Kampong Cham te blijven. We slenteren wat rond en bezoeken nog eens een marktje, drinken en eten wat en bekijken het Cambodjaanse leven.

In vergelijking met Laos is hier veel meer reuring op straat, de mensen lijken actiever, we zien niet meer zo vaak dat ze liggen te slapen. Er zijn heel veel brommertjes, ze rijden bijna allemaal een Honda dream. Dus zijn er ook veel brommerzaakjes en werkplaatsjes op de straat. Het is hier ook in om je brommer wat op te pimpen dus zijn er ook heel veel stickers te koop. De brommer wint het hier van de auto want die rijden er in vergelijking veel minder.

De brommer met aanhangwagen rijden af en aan met mensen of met handel beladen. Sommige zijn zo zwaar dat wij ze niet eens achter de auto zouden koppelen. Om te kunnen koelen rijden er ijsverkopers op de brommer rond. Grote brokken ijs worden afgezaagd en verkocht voor de koelboxen.

De Cambodjaan die engels spreekt maakt graag een praatje dus we worden zo nu en dan aangesproken en zelfs op de foto gezet. Ook hier zien we weer dat ze veel naar onze huid kijken.

De markt was toch weer bijzonder ook al zien we er veel, het leek wel of de paadjes tussen de kramen hier nog smaller waren en alles is ook nu weer op categorie ingedeeld, kleding, tassen, sieraden, eten. Alles in aparte smalle straatjes. De verkopers staan, zitten of liggen in hun winkeltje te wachten op klanten. Je kunt ook je nagels laten doen en je haar laten wassen, vlak naast het vlees en de vis, en er zijn kleine werkkraampjes met horlogemakers.

Zowel hier als in Stung Trung en Kratie als langs de Mekong zijn er veel mensen van chinese afkomst, sommige vrouwen lopen in pyama pakjes, althans zo noemen wij ze. In de wijken zijn er veel chinese winkeltjes. Ze staan propvol met allerlei handel en elke ochtend en avond worden alle spullen weer buiten en binnen gezet.

Ilse

Hoihoi,
Wat is dat toch raar om jullie verhalen te lezen dat jullie zo lekker buiten leven, terwijl je hier in Nederland alleen maar binnen wilt zijn, zo guur is het weer. Het regent continu en het is grijs en grauw. Maar gelukkig hebben jullie daar geen last van! Jullie maken mooie dingen mee, zeg! En er is al 1 maand van de 4 voorbij, wat gaat het allemaal snel.
Ik vind het leuk om te lezen dat jullie zo aan het genieten zijn!

Nou, tot de volgende keer en blijf genieten, dan doe ik dat ook hier, maar dan van jullie verhalen! :-)

Groetjes, Ilse

Patty

Erg leuk weer om jullie verhalen te lezen, wat beleven jullie ontzettend veel! Ik rij nu met de bus langs die houthandel dichtbij jullie huis, t staat er allemaal nog mooi bij ;-)