wijzijnfietsen.reismee.nl

Kratie - Kampong Cham:120 km

Vandaag een schitterende route gereden, we reden langs de Mekong en het was 120 km lang een lintbebouwing en terug in de tijd. In het begin was het een soort dijkje waarover we reden, aan de kant van de Mekong stonden de huisjes soms maar op een strook van zo'n 5 meter, en aan de andere kant waren veel rijsvelden, (en hier zijn ze in tegenstelling tot Laos allemaal groen) en andere akkerbouw. Praktisch de hele route hebben we geen stroomdraad gezien, we hebben inmiddels begrepen dat stroom hier erg duur is. Frisdrank en bier wordt koud gehouden in rode of blauwe grote koelboxen en de stroomvoorziening gaat via accu's. Deze worden overdag opgeladen door een dieselgenerator op 1 punt in het dorp zodat ze 's avonds weer vol zijn.

De paalwoningen zijn enorm hoog gebouwd, het zegt iets over hoe hoog het water van de Mekong kan staan. Nu zien we soms een deel wat bijna helemaal droog ligt maar we rijden ook over een stuk weg waarbij het asfalt volledig is weggezakt door het water. Op sommige plekken staan de woningen nog in het water en een boot ligt in een droge achtertuin, als het water hoog genoeg is kan ie zo weer wegvaren.

We fietsen langs geladen ossenkarren, waterputten, paard en wagens, maar natuurlijk is ook hier de mobiele telefoon. Als we bij de lokale bevolking wat drinken bekijken ze ons uitvoerig, onze gebruinde blanke huid vinden ze wel gek lijkt het. En zo praten we tegen elkaar ieder in onze eigen taal, het is jammer dat we elkaar niet verstaan. We zouden zoveel willen vragen over hun leven en het land. Naast de vele mooie tempels waar we langs rijden zijn er hier ook een aantal moskeeën, in dit deel van Cambodja wonen nI ook moslims.

Een deel van de route is onverhard dus we worden behoorlijk door elkaar gerammeld, als we bij de auto pont aankomen om nogmaals de Mekong over te steken is ie net vertrokken dus we moeten een uurtje wachten. Daarna rijden we nog een deel over een stoffige zand weg, dit keer met minder hobbels maar niet minder stoffig

Tegen half 5 komen we smerig en stoffigin ons hotel aan, maarhet was het zeker waard want de hele route is een aaneenschakeling geweest van mooie en bijzondere plaatjes.