wijzijnfietsen.reismee.nl

Stung Treng - Kratie: 144 km

Met een lange rit voor de boeg wilden we om 06.00 uur ontbijten, maar het was kennelijk een populair restaurantje want er zaten al 4 motorrijders. Dus we moesten even geduld hebben.

Undecided
Een lekkere pannenkoek met banaan gegeten, beetje zwaar maar smaakte wel goed en om 07.00 uur vertrokken.

We hebben om de 10 km gewisseld met op kop rijden en na zo'n 2 uur even een kleine eetpauze ingelast, zo hebben we 100 km door een gebied gereden met heel veel cassave. Iedere bewoner die aan de weg woont lijkt ook met de cassave bezig te zijn. Gedurende de hele trip hebben we zo'n beetje het hele proces kunnen zien. Van het oogsten van de wortels tot het laden van vrachtwagens met zakken cassave en alles wat er tussen ligt. Verder waren er vooral veel bomen en bos en waarschuwingsborden voor de mijnen die er liggen.

Wat we hier ook veel zien zijn de partij bureautjes van voornamelijk de Cambodian Peoples Party.

De huisjes die we zien zijn heel anders als in Laos maar het lijkt hier bijna nog armer. Er loopt 1 stroomdraad langs de weg en niemand heeft stroom en ook geen water. In Laos waren er nog koelkasten en televisies, hier is niets. De huisjes zijn voornamelijk van houten planken en geregeld met dakpannen bedekt. Ze zijn vrij open en er staat niets in. Vermoedelijk is de stroom hier erg duur, je betaalt nl voor een kamer met warm water en airco meer, dit onderscheid werd in Laos niet gemaakt.

Na zo'n 100 km rijden we een oude smalle weg in, wel asfalt maar een hoop hobbels en gaten, deze weg leidt via Sambor naar Kratie maar gaat gedeeltelijk langs de Mekong en we rijden door een bijzonder gebied. Het is zo'n 40 km lintbebouwing maar de sfeer is bijzonder en moeilijk te omschrijven. Het 1e deel heeft nog wat landbouw en het deel wat langs de Mekong gaat wonen de mensen echt aan de rivier, weliswaar hoog maar pal tegen de rivier aan.

De Cambodjaan komt vriendelijk

Laughing
en open op ons over, vrolijk lachend zeggen ze hello en dat horen we dan ook weer de hele dag door. Soms moet je zoeken waar het geluid vandaan komt. Zo'n klein hummeltje staat dan in de deuropening te roepen en te zwaaien en ook hier zien ze er weer erg lief uit. Mooie kindertjes in wederom arme omstandigheden.

Rond half 3 rijden we Kratie in en boeken een kamer bij een guesthouse met een restaurantje zodat we lekker een biertje kunnen drinken en hier vanavond kunnen eten. We hebben wederom zicht op de Mekong. We lopen een rondje door Kratie, het lijkt een chaos iedereen loopt en rijdt waar ie wil en er is ook hier natuurlijk een markt, met vlees, groenten en vis.

Rob Tol

Jaloers lees ik jullie verhalen. Heb de link van Simon gehad en heb met een rose in mijn hand achter mijn bureau jullie verhalen in een stuk door gelezen Wat een ervaringen doen jullie op. Ik blijf lezen als jullie blijven schrijven. Blijf gezond en pas op elkaar, een groet uit een koud en regenachtig Nederland
Groet Rob