wijzijnfietsen.reismee.nl

Ban khiet Ngong: olifantenrit en jungletocht

Vanmorgen werden we wakker met opgaande zon in onze kamer, het was nog wel vroeg maar wel lekker wakker worden zo midden in de winter.

Om 10.00 uur waren we bij de olifanten en vertrokken we met z'n 4-en op 2 olifanten richting Phou Assa, dit zijn net alsin Champasak overblijfselen van een oude beschaving, maar weet men de oorsprong niet van, het ligt wat hoger op een vulcaangrond.

Het leuke aan de rit op de olifanten was om te zienhoe ze op andere olifanten reageerden, soms kunnen ze elkaar gewoon passeren en soms moeten we stilhouden. Ze draaien dan hun kont toe totdat een tegemoetkomende olifant voorbij is.

Halverwege keerden de mahoud's om, ze spreken totaal geen engels dus we hadden geen idee wat er aan de hand was. Even later kwam er een auto aanrijden, druk gebarend begreep de bestuurder dat hij stil moest gaan staan en de motor moest uitzetten. Een stuk verder waren er nog een paar auto's en luide muziek, er werd gezorgt dat de muziek uitging en dat de bezoekers nog even zouden wachten met weggaan. toen dat geregeld was en het lawwai over was gingen we pas verder. Olifanten schijnen ondanks dat ze zo groot en sterk zijn gevoelig en schrikkerig te zijn. Op de top bij Phou Assa even rondgelopen en toen terug gehobbeld.

Als we terug lopen naar ons resort zien we 2 meisjes met emmers lopen, het lijkt of er grond in zit. Het zit er zwaar uit, we komen er niet achter wat er in zit.

1 van de mahoud's zien we bij hem thuis de olifant verzorgen, de olifant is van de familie. Na de verzorging brengt hij hem naar een grasveld, wachten op de volgende rit!!

's Middags zijn we met Sam, de receptionist maar ook de engels sprekende gids is en een plaatselijke gids een jungletocht gaan maken. we hebben eerst een stukje over de rijstvelden gelopen, deze zijn verdeeld in kleine vierkante stukjes per familie. Eindelijk weten we iets meer over kleefrijst ( sticky rice) voedsel nr 1 van Laos.

Sam vertelt ons dat de emmers van de meisjes gevuld is geweest met mest, dit hebben zij van het land afgehaald en dit wordt weer gebruikt en verzameld en verkocht.

Na de rijstvelden zijn we de jungle ingegaan. Ze vertelden ons veel over de bomen die door de bevolking gebruikt worden. Ze halen hier erg veel uit, ze gebruiken wortels, bladeren, sappen, takjes, de barst van de stam, zaden, vruchten voor heel veel verschillende dingen. Veel wordt gebruikt voor ' medicijnen'. We proeven en ruiken aan takjes en gekneusde bladeren het zijn soms bekende geuren ( tijgerbalsem) en smaken.

's Avonsbwwodneren we de maansverduistering, er was een volle maan en onnoemelijk veel sterren. We horen dat er in het dorp fweest is, dat is altijd met volle maan. Er wordt muziek gemaakt en er wordt geschoten. The croq eats the moon, dus ze schieten op de croq. Als de maan volledig verduister is houdt de muziek en het schieten op, kennelijk is het feest afgelopen

's Avons zien de dat de volle maan verduister wordt