wijzijnfietsen.reismee.nl

Champasak - Ban Khiet Ngon:35 km

Vanmorgen weer met de pont over naar de andere kant. Er lag er al een te wachten dus daar meteen op gegaan. Deze schipper vroeg 40.000, inmiddels wisten we dat 20.000 kip normaal was dus wij boden 20.000. Dit stond hem niet erg aan, hij keek de andere kant op en bleef mooi liggen met zijn pont, en wij bleven staan. Zo ging dat een aantal keren door en uiteindelijk ging ie voor 30.000 kip weg. Toen we halverwege waren zagen we Joop en Ali aan de kant staan,dus daar hebben we even op gewacht. Zij waren wel voor 20.000 kip overgezet, ons afdingen is weer mislukt, hier zijn we niet zo goed in.

We fietsen naar Ban Khiet Ngon, een dorp wat midden in een natuurreservaat ligt en wat een olifantendorp is. Er is hier een kudde gedresseerde olifanten waarop je een tocht kunt maken. Aangezien het rijden op een olifant wel op ons lijstje staat gaan we naar deze plek.

Je kunt hier op 2 manieren overnachten , de ene manier is behoorlijk primitief en dat is home stay, je overnacht dan bij de bevolking. Daar hebben we niet voor gekozen, iets meer luxe vinden we toch wel lekker. Er is hier ook een resort, het Kingfisher's Lodge, dit ligt aan het einde van het dorp en hier hebben we afgelopen woensdag een kamer gereserveerd. Er zijn niet zo veel kamers en het is toch lekker als je aankomt dat je weet dat je kunt blijven, vandaar. Joop en Ali hebben hier ook gereserveerd dus we fietsen met z'n 4-en die kant op.

Al kletsend rijden we over een brede goed geasfalteerde asfaltweg, als we met z'n 2-en fietsen rijden we altijd achter elkaar. Nu naast elkaar en we komen er achter dat we door het praten veel minder zien. De laatste 10 km van de route is over een goed te berijden zandweg dus we zijn weer aardig stoffig als we aankomen.

In het dorp zien we de eerste olifant al bij een huisje staan, het lijkt of de mahoud even thuis heeft geluncht.

Het resort ligt er mooi bij, onze kamer heeft uitzicht op de wetlands, een soort polder landschap bij ons. De douche en toilet zijn buiten maar alles is erg netjes. Er wordt wel gewaarschuwd voor slangen en spinnen en andere ongedierte, dus de deur zo veel mogelijk sluiten en ook de tassen doen we maar steeds dicht zodat we geen onbekende reizigers meekrijgen.

We hebben voor morgen een olifantentocht besproken en 's middags gaan we een wandeling maken met een engels sprekende gids van het resort en een gids van het dorp. Zo leren de gidsen van elkaar en verdient de dorpsgids ook nog wat. Mooi initiatief natuurlijk om de bevolking er bij te betrekken.

Als we door het dorpje lopen zien we weer hoe arm Laos kan zijn en is het mooi dat de bevolking hier in ieder geval iets aan de toeristen verdienen.

De foto's geven hiervan weer een beetje een indruk, maar of we die kunnen versturen is nog afwachten, de verbinding is nl erg traag