wijzijnfietsen.reismee.nl

Champasak: Wat Phou

Ontwaakten we gisteren met de natuurgeluiden, was het vanmorgen om 06.00 uur de dorpsspeaker, later begrepen we dat dit de plaatselijke radiozender is met o.a. het nieuws. Jammer, net nu we uit konden slapen.

Undecided

Vanmorgen eerst even naar de bank geweest. Ondanks dat hier veel toeristen komen is er geen geldautomaat (ATM), terwijl we soms door dorpjes rijden van niets en dan staat er zomaar een ATM. In de bank was er toch een soort geldautomaat, er is een online verbinding met VISA, je kunt dan dollars opnemen en vervolgens in Kip omwisselen. Aangezien we dollars mee hebben maar deze in Cambodja willen gebruiken besloten we om wat euro's om te wisselen. Nadat 3 medewerkers zich hiermee bemoeit hadden gingen we weer met Kip en een paar velletjes met stempels en handtekeningen de deur uit.

Met de fiets zijn we naar Wat Phou gereden, 8 km slechte weg maar doordat de hele weg bebouwd is met huisjes en winkeltjes erg leuk om doorheen te rijden. Bj de poort zaten 3 medewerkers die ons inschreven en wilden weten uit welk land we kwamen .Vervolgens met dat bewijs naar het ticketbureau, ook hier ongeveer 6 mensen, daar 2 tickets gekocht en zo'n 200 meter verder een controlepost met 3 medewerkers. Wat Phou staat op de lijst van Unesco en zorgt in ieder geval voor de werkgelegenheid van de Laotiaan.

Wat Phou, waar dus de oorsprong ligt van de Khmer beschaving was in die tijd ook de hoofdstad van het Khmer rijk. Het is een bijzondere plek als we bedenken dat dit allemaal gebouwd is ( nu zijn er uiteraard alleen nog restanten) zo'n 600 jaar na Chr. Er stonden paleizen en heiligdommen en de gebouwen hebben vensters en deuren en in de muren zijn versiersels uitgehakt, allemaal met een betekenis. De trappen die hier waren zijn op een speciale manier gelegd en er werden hier waterspelen gehouden. Hier was dus al een soort van beschaving toen wij nog in ons berenvel rondliepen. Nu het onder Unseco valt worden er steeds meer opgravingen gedaan en worden de gebouwen gerestaureerd. Op sommige plekken zijn ze met 5 man 'bezig' met 1 steen, 1 met beitel, 1 houdt de fan vast, 1 geeft aanwijzingen en de andere rollen konden we niet ontdekken.

Vanaf de hoogst gelegen plekken van het complex hebben we een mooi uitzicht over het dal, we zien het bolaven plateau echt oprijzen en de andere kan op, richting Cambodja is het een vlak land.

Aangezien we hier vlak aan de Mekong zitten hebben we 's middags

Cool
nog even de verslagen en de foto's verwerkt, met zicht uiteraard op die Mekong. Morgen gaan we namelijk een natuurgebied in en hoe de verbindingen daar zijn is nog even afwachten........

Mike Koenekoop

Hallo Johan en Gerda,

Meerdere keren heb ik jullie reis site al bezocht en het is iedere keer weer prachtig om te lezen wat jullie mee maken. Op dit moment giert er een windkracht 8 a 9 om mijn huis en zal het bij jullie een een graad of 25 warmer zijn. Geniet dus des te meer van jullie reis en alles wat jullie ontdekken. Fijne en behouden reis toegewenst. Groeten uit Koedijk.