wijzijnfietsen.reismee.nl

Pakse - Ban Thateng: 92 km

Terwijl jullie in de sinterklaastijd zitten merken wij daar helemaal niets van, de kerstbomen worden al wel versierd, (tenminste in Vientiane, waar er geld voor is) maar aan Sinterklaas doen ze hier niet en wij dit jaar dus ook niet.

Pakse is de 2e stad van Laos maar leek gisteren, zondag, wel een slaapstad, maar toen we vanmorgen wegreden was het toch best druk, zeker op de weg richting het zuiden die wij eerst een stukje volgde was een hoop verkeer. Dus toen we het lawaai en de stank

Tongue out
van de vrachtauto's, tuk-tuks en scooters achter ons hadden gelaten vonden we dat zeker niet erg.

De eerste 40 km was een soort vals plat, zo 2 tot 4 % stijgen, er stonden op sommige plekken weer veel fruitstalletjes langs de weg en dan altijd met veel van hetzelfde fruit, we reden ook langs een aantal (kap) messen smederijen en de huisjes zijn hier weer voornamelijk paalwoningen, nu van hout en dakplaten en bijna niet meer van bamboe en stro. De trottoirs en straten zoals Vientiane en Pakse dat hebben zijn hier niet. De hoofdweg is asfalt, alle zijwegen zijn onverhard en de mensen leven ook weer op de rode, stoffige zandgrond. Dit geeft toch altijd een arme uitstraling.

Er zijn hier ook vaak gedenkplekken (kerkhoven) met kleine tempels met urnen met as van de overledenen, we zien het hier vaker als tot nu toe, of het valt ons meer op.

We ruiken zo'n beetje de hele dag koffie, dit gebied heeft nl veel koffieplantages, en bij bijna elk huisje liggen de koffiebonen dan ook te drogen, het lijkt of ze allemaal kleine plantages hebben. Als we na zo'n 50 km op een plateau rijden zien we de grotere plantages en dus ook de grote oppervlaktes met koffiebonen.

We stoppen in Ban Thateng, een klein dorpje met een aantal questhouses, we hebben hier een prima verblijf( voor €6,00) en er zijn ook hier veel Laotianen die een kamer huren. Dit zien we vaak bij guesthouses, de meeste kamers worden gebruikt door de eigen bevolking en niet door de toeristen.

De mensen maken er hier in Laos wel een zooitje van, alle afval wordt op straat gegooid, ook rondom hun eigen huis, het is zonde maar het zal ongetwijfeld bij de fase horen waarin dit land verkeerd. Ook in Thateng waar we nu zijn is het bij de markt 1 grote puinhoop.

Het was lekker om weer een dag te fietsen, we merken dat we zo tijdens het verplaatsen toch het meest genieten, je beleefd zoveel door de dingen die je allemaal ziet en hiervoor hoef je niets extra's te ondernemen

Laughing
. Als je in een stad bent moet je iets gaan doen om te zien of te beleven, onze voorkeur gaat toch uit naar de fiets.

Petra

Ik snap dat Sint aan jullie voorbijgaat, reden te meer om volgend jaar surprises te doen:)

Simon

Hoi avonturiers,
Leuk hoor om jullie helemaal te volgen!Met google earth bij de hand kunnen we goed zien waar jullie zijn! Mooi stukje achter de rug door de bergen! Er zijn op het werk veel collega's die jullie volgen! Geniet ze verder, gr. Simon

dave mcbride

Zo he Johan en gerda,

wat een mooie foto's zeg. Geniet maar lekker van schitterende uitzicht, want hier in NL is het bar en bar slecht. De groeten en geniet.

Dave.