wijzijnfietsen.reismee.nl

Vientiane - Pakse: zo'n 700km mooie ervaring

Niet te veel nagedacht over de rit, we hebben wat geslapen, zo nu en dan door flinke kuilen gereden en af en toe een stop zodat de chauffeurs konden wisselen. Er werd hard gereden, soms leek het wel of de bus wat over hing en de WC aan boord was helemaal bijzonder. Een hokje van 1 x 1 m. met wc en een grote ton en teiltje om door te spoelen. Uiteraard een natte bril en een natte vloer. Helaas toch een paar keer moeten gebruiken.

Het was een bijzondere en erg grappig ervaring, het gedoe met de fietsen op het station en dan zo met z'n 6-en op onze slaapplekken waar Ali nog een demo gaf van de inhoud van haar tassen. Het ongemak van de wc en dan natuurlijk de rit, die niet altijd even veilig voelde.

Uiteindelijk waren we best blij dat we allemaal heel en bijna zonder fietsschade zo tegen 7 uur in Pakse aankwamen. De bus zag er in het licht een stuk ouder uit als bij donker en had vannacht nog een flinke steen tegen het voorruit aangekregen.

Daar een hotelletje genomen, en naar een weefdorp gefietst, zo'n 20 km vanaf Pakse. Hier zou in het hele dorp veel geweven worden. Gelukkig was er nog 1 vrouw die wij dit hebben zien doen, dus daar even gekeken en uiteraard een foto genomen. Op de heen en terugweg veel waterbuffels gezien, in een redelijk dor landschap waar betonnen huizen en houten paalwoningen elkaar afwisselen. Dit korte stukje was al best saai, dus het is goed dat we de bus hebben genomen.

Verder de route voor aankomende dagen wat uitgestippeld, we gaan het Bolaven plateau op, dit schijnt erg mooi te zijn en we zullen hier een dag of 3, 4 door heen fietsen. Na zoveel dagen rust wordt het ook wel weer tijd om een rit te gaan maken.