wijzijnfietsen.reismee.nl

Vientiane- op zoek naar een bus

Een beetje tegen onze natuur in hebben we besloten dat we zo'n 700 km met de bus doen, we willen wat tijd sparen om in het zuiden van Laos meer tijd te hebben. Dit deel schijnt behoorlijk saai te zijn en in het zuiden zijn er 2 plekken waar we wat langer willen blijven, dus een 'verstandige ' keuze, die nog even moet wennen

Om 09.00uur hadden we met Ali en Joop en Julbert en Gerda afgesproken bij een ticketbureau. Aangezien we allemaal de bus wilden nemen naar Pakse leek het ons handig om dit gezamenlijk te regelen en ivm de feestdag van gisteren hadden we dit nog niet gedaan. Bleek dat het bureautje ook vandaag gesloten was, terwijl we toch hadden afgesproken met ze! en de info die we tot nu toe hadden gekregen was dat de fietsen niet mee konden met een vip-sleeping bus dus dat we een local bus moesten nemen met de fietsen op het dak en dit op het busstation het beste konden regelen.

Dus allemaal weer een kant opgegaan en om 17.00 uur afgesproken bij het busstation. Wij waren er wat vroeger, hadden niet zo veel gedaan en hebben op de heen weg de laotiaanse Arc de Triomph nog even bezocht. Eigenlijk een heel lelijk gebouw, die op de route lag maar waar we weer snel weg waren.

Bij het busstation werden we eerst een paar keer doorverwezen, ze wilden geen fietsen meenemen en zeker geen 6. Was het dus toch niet zo handig om dit gezamenlijk te regelen?? Gelukkig troffen we bij 1 van de bureautjes een aardige dame. Dus 6 plekken gereserveerd in een slaapbus waarbij de fietsen onderin konden, alleen de wielen moesten we demonteren. Wij allang blij dat we geen local bus hoefden te nemen aangezien deze er 15 uur over zou doen en heel vaak stopt. De Vip bus rijdt het in 9 a 10 uur. Toen de andere er ook waren hebben we de plekken betaald en de dame zou ons roepen als de bus zou aankomen.

Rond half 7 kwam de VIP bus aanrijden, wij werden geroepen en we zijn meteen de wielen gaan demonteren. Hoe eerder de fietsen er in lagen hoe beter, zoveel ruimte was er niet en de bus zou helemaal vol zitten. Uiteindelijk ging er 1 fiets naast de chauffeur en de rest lag onderin. Alle tassen mee naar binnen en een biertje gedronken op de rit die zou komen. Om 21.00 uur vertrokken we, benieuwd hoe de nacht zou gaan verlopen.......