wijzijnfietsen.reismee.nl

Kasi - Vang Vieng: 59 km

Vanmorgen eerst met Petra gebeld want ze is vandaag 50 geworden, dus om 06.15 ff contact gehad. Het hele huis zat vol dus waren we er toch even bij. Daarna de slaapkamerontruimd en ook Kasi weer achter ons gelaten. We fietsen tussen de schooljeugd, allemaal netjes in uniform rijden ze in een lange sliert naar school toe en wij slingeren er een beetje tussendoor.

De tocht van vandaag was een relaxte route, niet te veel klimmen en we zijn door een onwijs mooi dal gereden, met steeds de bergen nog op de achtergrond. Het was een gevarieerd landschap en we hadden ook lekker de tijd om om ons heen te kijken. We passeren een paar keer een hele rij verkoopstalletjes met mandarijnen, allemaal netjes opgestapeld en vrouwen en kindertjes er achter. Sommige liggen te slapen, er zijn geen of heel weinig klanten.

De weg is op een gegeven moment erg slecht, steeds een paar honderd meter goed asfalt en dan een stuk over de hele breedte van de weg met stenen en kiezels, en dan te bedenken dat dit de doorgaande weg is van noord naar zuid, zeg maar de A2 bij ons. Al het verkeer dentert er overheen, ongeacht de kuilen, de auto's krijgen hier flink te verduren.

Tegen de middag komen we aan in Vang Vieng, wat we hiervan hebben gelezen is dat hier veel toeristen komen om te tuben, met een autoband de rivier afzakken, en dat ze zich misdragen.

Helaas kloppen de berichten, maar de ondernemer hier profiteert er ook van. Er worden op en in elkaar guesthouses neergezet, er zijn heel veel restaurants met een soort relaxbanken waar deze toeristen de hele dag op liggen en naar een grote tv kijken met tekenfilms of een oude soapserie.

Als we 's middags op het terras zitten komen er 3 gasten een hotel uit, 1 meid in bikini en 2 jongens met bier in zwembroek, met een tuk-tuk laten ze zich een stuk hogerop afzetten om te gaan tuben. Onderweg kunnen ze bij diverse stalletjes aan de rivier bier kopen.

Van de laotiaanse vrouw van ons terrasje begrijpen we dat de laotiaan het gedrag en het uiterlijk vertoon van de westerse toerist niet waardeert, we snappen het helemaal.

's Avons is het nog erger, ze komen bezopen of stoned uit de tuk-tuk en lopen half naakt op straat, het is echt beschamend om te zien. Al deze mensen beseffen kennelijk niet dat ze in een boedhistisch land te gast zijn en hebben lak aan de normen en waarden van de Laotiaan.

We zien het echtpaar uit Almere in een restaurantje zitten en we spreken elkaar nog even. Zij blijven hier een paar dagen en gaan tussendoor Thailand weer even in. Wellicht zien we elkaar later nog.