wijzijnfietsen.reismee.nl

Luang Prabang- Kiew ka Cham: 80 km

Na een vroeg ontbijt fietsen we om 07.15 uur weg, we hebben brood, blikjes tonijn, eieren, cola en koekjes mee dus honger zullen we niet krijgen. De route van vandaag schijnt 1 van de zwaarste te zijn volgens onze info, dus we gaan goed voorbereid op pad.

De weg is flink heuvelachtig maar na 11 km hebben we al een afdaling van 7 km, dus dat is mooi. De omgeving schijnt schitterend te zijn, het zal, maar we zien er niets van want de eerste 40 km rijden we in de mist en in de wolken

Undecided
. Wat we wel zien is dat we door teakhoutbossen rijden, er worden in heel Laos enorm veel bossen gekapt, hele kale hellingen zien we, ook vlakbij de dorpjes. In het regenseizoen moet dat toch problemen gaan geven?

Na 25 km begint er een klim van 16 km, sowieso al lang maar zeker in de mist. Halverwege zien we een fietser lopen, we maken een praatje en gaan weer door. Het is een Cyprioot die als een soort gezondheidstherapie regelmatig deze route fietst en als ie het niet redt gaat hij lopen.

Het stijgingspercentage is 5-7%, niet zo stijl dus, we gaan gestaag omhoog. We rijden door dorpjes waar veel Hmong , een bergvolk, wonen. De hutjes hebben bamboe wanden en daken van stro, als we in zo'n hutje kijken zien we er bijna niets staan, er liggen meestal wat dekens op de grond. Het kan 's nachts toch aardig koud zijn in de bergen, we vragen ons af hoe zij het warm houden.

Als we op 1050 m hoogte zijn eten we ons broodje en sjeesen we naar beneden, het is een afdaling van 16 km. Er zijn wel een hoop gaten in de weg dus je moet wel opletten en ook nog steeds op het verkeer die hier toch met een hoge snelheid rijdt. Inmiddels rijden we in de zon, dat is een stuk aangenamer en de uitzichten zijn weer mooi. Maar na het dalen volgt er weer een klim, want we moeten eindigen op zo'n 1450 meter, dit keer is ie 22 km lang.

Het is inmiddels 12.30 en we verwachten er zo'n 3 uur over te doen. Dus zo nu en dan blik op oneindig en verstand op nul. Ook nu is het stijgingspercentage 5-7 %, dus is het vooral de afstand die het soms lastig maakt, zeker voor Johan want die zit aan het elastiek vandaag

Yell
, en dat nog wel na een bord Laotiaanse spaghetti gisteravond.

We rijden alle twee ons eigen tempo omhoog, en rond 15.30 zijn we boven, vlak bij ons eindpunt. We drinken wat, en genieten van het uitzicht, dit is er tijdens het fietsen niet aldoor van gekomen, hoofd naar beneden en door blijven trappen in een licht verzet. Om 4 uur komen we aan bij ons guesthouse. We hebben in totaal 1887 hoogtemeters gemaakt.

Bij het questhouse is een restaurant en er omheen is het een grote rommel, alles gaat door elkaar heen, koken, wassen, schoonmaken, eten klaar maken, kamers in orde maken. In de 'keuken' staan de potten op houtvuur en er staat ook nog ergens een kooi met een aapje erin. Tussendoor spelen kinderen.

We zien daar nog 2 koga's staan, gekocht bij Theo Schilder! Blijkt dat deze mensen uit Oudorp komen, ze rijden tegengesteld aan ons. Even later ontmoeten we nog een echtpaar. We hebben samen wat gedronken en gegeten, wat adressen doorgegeven van questhouses en restaurantjes en wat ervaringen gedeeld.

Rond een uur of 6 komt de Cyprioot ook het dorp in rijden, het is dan al even donker! Wij moeten er niet aan denken om hier in het donker te rijden, maar hij vindt het geen probleem.

quintus

is het al weer zo lang geleden dat we elkaar spraken
jullie fietsen nog
veel plezier