wijzijnfietsen.reismee.nl

OudomXai - Luang Prabang via Pak Mong: 193 km

23 en 24 nov: OudomXai - Pakmong ( 83km) - Luang Prabang ( 110km)

Gisteren zijn we naar Pak Mong gefietst, het was nogal bewolkt weer dus dit was soms wel jammer van het uitzicht. We hebben in totaal ongeveer 1500 klimmeters gemaakt over zo'n 80 km. De weg was slecht, er waren veel kuilen en gaten en op veel plekken was er ooit asfalt en zijn het nu stenen. Dit maakte het dat de route wat langer duurde als dat we gewend zijn, vooral tijdens het afdalen moest je rekening houden met de snelheid om niet helemaal door elkaar te schudden

Yell
. Al kunnen wij natuurlijk wel een stootje hebben, maar ja, je bagage he!

Er was op deze route veel meer verkeer als de vorige 4 dagen en ook de dorpjes hadden een andere uitstraling, soortgelijke huisjes maar veel meer rommel langs de weg en meer reuring. Onderweg kwamen we een aantal bijzondere dingen tegen die je niet zo makkelijk op de foto zet, omdat dat waarschijnlijk niet zo gewaardeerd wordt.

Mannen uit het leger zijn met kapmessen en stokken de berm aan het 'maaien'. In een dorpje zien we een kraam waar 'wilde 'dieren aanhangen, 1 lijkt in ieder geval op een luipaardachtig beest, maar dan kleiner. Er wordt wat geheimzinnig om heen gelopen door een aantal mensen. Later zagen we nog een paar jagers, gezien het jachtgeweer wat ze mee hadden was dit niet voor eendjes.

Net als bij de vorige dagen worden we ook op deze route toegeroepen en gezwaaid maar je merkt wel dat ze hier meer gewend zijn aan toeristen, kinderen lopen op je af om een high five te geven en roepen je na, wat ze zeggen verstaan we natuurlijk niet!

Wat we nog niet eerder gezien hadden is dat last paardjes gebruikt worden om rijst vanaf de bergakkers naar boven te dragen, niet alle beestjes zien er even goed uit trouwens

Rond half 4 komen we aan in Pak Mong, een dorpje om te overnachten en dan weer verder te gaan, we slapen in een guesthouse bij het busstation, eenvoudig maar oké. We hebben ons eindelijk overgegeven aan de 'feu', de soep met vlees en noodles waar je zelf kruiden in doet. Smaakte goed.

's Morgens werden we al vroeg gewekt door Laotianen die rond 5 uur op de bus stonden te wachten en ook in het questhouse hadden geslapen. Waren we in ieder geval op tijd want er stond een etappe op de planning van 112 km naar Luang Prabang. Uiteindelijk zaten we toch pas rond half 8 op de fiets. Het eerste deel was redelijk vlak, dat was wel lekker na al die klim dagen, en ook nu weer mooie uitzichten . Het karstgebergste doemt op, grote pieken in de nevel gehuld.

De weg is prima, niet echt druk en na een zo'n 40 kilometer wordt ie heuvelachtig met af en toe een klimmetje. Onderweg stoppen we een aantal keer en hebben dan zicht op de rivier de Nam Ou, deze rivier stroomt voor Luang Prabang de Mekong in en stroomt nog aardig. Ons idee is om op deze rivier een boottocht te gaan maken.

Rond 2 uur rijden we Luang Prabang in, zoeken eerst een terrasje op en gaan daarna op zoek naar ons hotel. Later zien we Joop en Ali lopen, wij hebben hun ontmoet in Chiang Mai en fietsen globaal dezelfde route. We besluiten om met z'n 4-en wat te gaan eten en de ervaringen van afgelopen weken te delen. Ook hun valt het op dat de Laotiaan zich niet zo gauw druk maakt, hun motto is om plezier te hebben en geen stress. Op zich niet zo'n verkeerde gedachte vinden wij, maar soms zou iets meer initiatief niet verkeerd zijn. Zij rijden morgen weer verder en we volgen elkaar op onze weblog. Wij blijven hier een paar dagen.