wijzijnfietsen.reismee.nl

HouayXai-OudomXai deel 2

21 en 22 nov: Vieng Phouka -Nateuy (100km) - OudomXai (80km)

's Morgens vroeg bij het ontbijt zien we heel veel kinderen naar school lopen, een luidspeaker roept een tijdlang iets om. We vragen ons af of het propaganda is.

We rijden die dag door Luang Namtha, een grotere stad met meteen veel meer guesthouses, winkeltjes en restaurantjes, er is ook internet. We lunchen hier wat en we besluiten om er nog een etappe aan vast te maken zodat we in Nateuy overnachten. In de boekjes stond dat dit dorp profiteert van het toerisme en van het feit dat de weg vanuit China er door heen loopt, de grens is hier nl 15 km vandaan. We zien er weinig van terug en ook dit dorp heeft in onze ogen nog een lange weg te gaan. Het dorpje en ook het questhouse geeft een beetje een onaangenaam gevoel, en ook nu hebben we weer een erg hard bed, dat zijn ze hier bijna allemaal maar de laatste paar dagen voelen ze extra hard.

's Morgens met wat koek en sap als ontbijt vertrokken, we hadden geen zin in rijst en we wilden hier ook wel weer weg.Net als de vorige ochtenden was het in het begin behoorlijk mistig en fris. Zo rond een uur of 9 komt de zon door en dan is het ook meteen weer aangenaam om te fietsen. Het wordt vervelend maar ook nu weer een schitterende natuur en we rijden ook weer door verschillende dorpjes. Bij een rustmomentje van ons kwamen er schoorvoetend wat kinderen om ons heen staan, ze hebben een hoop lol als wij sabaydee zeggen en zij bye bye, samen even op de foto geweest en hun de foto ook laten zien. Ze vonden het schitterend om zichzelf terug te zien.

Het hoogste dorpje van vandaag was op zo'n 1400 meter, onvoorstelbaar want de nachten zijn hier gewoon koud en zij hebben slechts hun huisje, kleding en een vuurtje. Je ziet ook dat de mensen gedurende de dag vaak veel kleren dragen. Ook al ze rond hun vuurtje zitten

Vandaag was de weg wel wat smaller en dat betekende goed opletten want de vrachtwagens denderen door en remmen niet af voor de bocht en ook niet voor tegenliggers. Voorrang geven dus!

Ons eindpunt vandaag is Oudom Xai, hier hebben we weer een redelijk maar basic quetshouse met een schoon en minder hard bed. We zitten weer wat meer in de bewoonde wereld en het voelt ook wel lekker om de armoede die we gezien hebben even achter ons te laten

Ben

Begon het al te missen ,
wel ffe scherp blijven en elke dag melden graag ha ha

Afra

Hoi Gerda en Johan,

we genieten van jullie verhalen en we zitten als het "ware achterop jullie fietsen", zo heerlijk herkenbaar. Via de kaart volgen we jullie route. en we zijn benieuwd naar het vervolg. Ik verwacht dat we weer een reis verhaal vanuit Laung prabang ontvangen.verheug je alvast maar op die plaats want dan ben je weer even helemaal terug in een stukje Frankrijk -lekker stokbrood en goede overnachtingsplekken. Ja, we merken aan jullie dat het wel even wennen is als je vanuit een toch redelijk luxe Thailand nu door Laos fietst. Ook wij hadden die ervaring, veel armoede, mooie natuur, stofhappen of vastzitten met de fietsen in de roze klei. Vriendelijke mensen, en iedereen wil graag met je op de foto.Ook wij hadden daar ogen tekort zoveel als we zagen in de kleine primitieve dorpjes. Wat zijn de mensen daar met weinig tevreden en hoe relaxed! wat het eten betreft; effe doorbijten jullie,begin maar gewoon s'morgens aan die "heerlijke gevulde soep, echt waar het zit vol verrassingen en vitamines, ha,ha, en een prima basis om kilometers op te trappen. Doe voorzichtig en lekker verder fietsen de weg is nog lang..

Patty

Wat wij in Bali gemerkt hebben is dat mensen het juist helemaal niet erg vinden als je stopt om naar ze te kijken. Wij maakten daar ook af en toe wel foto's dat we dachten 'kan dit wel?' maar zij vonden het echt niet erg en juist heel leuk om terug te zien inderdaad. Leuke verhalen weer!

Jacob Jan

Hallo Johan en Gerda
Heb weer even van een paar dagen jullie reisverslag gelezen. Jullie maken wat mee zeg!. Heel wat anders als die mistige dagen hier. Wat kunnen jullie trouwens mooie verhalen schrijven.
Prachtig om te lezen en de foto's te kijken.