wijzijnfietsen.reismee.nl

Mae Chan-Mae Sai-Chiang Saen:102 km

Om half 8 zaten we al op de fiets omdat we vandaag wat dingen wilden combineren, en niet zo'n korte route wilden rijden. Als eerste gingen we richting Mae Sai, we reden op onze kaart en zijn daarom iets afgeweken van de route die was beschreven. Na bijna 57 km waren we er en dit is een erg drukke stad, waar veel handel gedreven wordt met allerlei chinese prullaria. Hier is ook de grensovergang naar Myamar en de plaatselijke bevolking steekt hierover tussen de twee landen. Er zijn veel winkeltjes en er is natuurlijk een markt. Onderweg maken we wat foto's van mensen die in het water staan te vissen en een boer die zijn kletsnatte land omploegt. Het zijn van die plaatjes die je bij ons nooit tegen zal komen en dat maakt het zo bijzonder als jehier fietst

Vanaf Mae sai volgen we de borden naar de gouden driehoek, we rijden nl richting Chiang Saen. Maar voordat we daar zijn bezoeken we de Hall of Opium, het is hier erg rustig, ik denk dat we met 6 mensen zijn en heel veel personeel. Aan het einde worden we opgewacht door een chauffeur, hij brengt ons weer naar onze fietsen die bij de ingang staan. Het iseen museum over de het ontstaan, gebruik en de handel van opium. Het is mede opgezet om voor het gebruik te waarschuwen. Nog niet zo lang geleden werd er in deze streekvan Thailand opium verbouwd en verhandelt en het werd hier ook veel gebruikt. ( the golden triangle)

Vervolgens rijden we aan op het drielanden punt van Thailand-Myamar en Laos en zie je de Mekong opdoemen. om een uur of 4 komen we in een hotel aan en zijn we dit stadje gaan bezoeken, je ziet ook hier weer erg weinig toeristen.

We eten op een unieke plek, aan de Mekong zijn eetstalletjes en op 'de boulevard' zijn kleedjes op de grond gelegd met lage tafeltjes. We besluiten om hier te gaan eten, op de grond, schoenen uit en zo lang mogelijk in kleermaker zit, dat valt niet mee dus we zitten al gauw te draaien en na 100 km op het zadel missen we toch wel een lekkere stoel. Maar het uitzicht is fantastisch, aan de overkant ligt Laos en op de Mekong varen nog wat bootjes. Het eten is trouwens lekker maar wel very spicy. Flink blussen dus.

Harry Hoorenman

Hoi, Gerda en Johan!!
Met veel aandacht en plezier les ik jullie verslagen. Wat een prachtige ervaring! En dan de afstanden die jullie fietsen! Dat zou ik niet halen.
Het doet mij denken aan de keer dat Irma en ik in Thailand waren. Wij vonden de mensen ook zo vriendelijk. Eens liet Irma haar tas vallen en de mensen rolden bijna over elkaar heen om die tas voor haar op te mogen rapen!
Ik wens jullie nog heel veel fiets en kijkplezier, neem een boedha-tje voor mij mee (grapje, dan blijf je natuurlijk aan de gang) en blijf voorzichtig doen.
Met enige jaloerse groeten,

Harry Hoorenman

Ilse

Hoi Gerda en Johan,

Ook ik ben een tikkeltje jaloers op jullie reis, het heerlijke gevoel van niets te moeten en alles te mogen, dat elke dag helemaal open ligt, en dat er niets van je verwacht wordt, behalve dan wat je zelf wilt. Wat een heerlijk gevoel is dat toch!

Geniet vooral nog heerlijk en wij blijven ons best doen hier.

Groetjes, Ilse