wijzijnfietsen.reismee.nl

Royal ping-Chiang Dao: 28 km

Vanmorgen zijn we eerst naar het olifanten training centrum gegaan op 5 km afstand. Oorspronkelijk werden de olifanten hier getraind om te werken in de bossen voor de houtkap. Sinds dat niet meer legaal is, is het min of meer een toeristische attractie geworden. Ons geluk is dat het rustig is met toeristen, dus met ons zijn er nog wat mensen en aangezien we vrij vroeg zijn hebben we alle kans om de olifanten goed te bekijken.

Al met al wordt er wel een show opgevoerd waarbij ze eerst gewassen worden door de Mahoud en vervolgens laten ze zien op welke wijze de olifanten boomstammen verplaatsen en opstapelen. Ter afsluiting schildert een olifant een heus schilderij. Dat ze dat kunnen en dat dit aan te leren is, is wel bijzonder maar maakt het ook wel weer minder echt. Maar het blijven imposante dieren en het schijnt toch niet geheel ongevaarlijk te zijn om deze als mahoud te berijden.

Vervolgens hebben we onze route voortgezet, dit is nl maar 28 km dus vandaar dat we de olifanten en de fietstocht hebben gecombineerd. Ons volgende overnachting is gepland in Chiang Dao bij Malees bungalow's. We hebben dit gisteravond gereserveerd aangezien er maar 8 huisjes zijn, dus we zijn zeker van een slaapplaats en hebben dus geen haast.

De weg er naar toe was grotendeels over de autoweg en heuvelachtig. Alleen de laatste 8 km was over een oude weg en door het dorp. Bij Malees is het wederom een prachtige omgeving, erg groen. Aangezien we hier redelijk vroeg in de middag waren zijn we naar de grotten gegaan, die hier nogal bekend zijn.

Met een gids hebben we een ' rondleiding' gehad, de grot was erg mooi en groot, we zijn al eerder in grotten geweest, daar was het altijd koud in tegenstelling tot hier. De gids gaf voornamelijk aan wanneer je je hoofd kon stoten en dat je zonder gids alle kans hebt om te verdwalen. We hadden al betaald voor de lamp die ze mee had, de bedoeling was dat je aan het einde nog een tip ' for the guide' gaf. Geizen al haar waarschuwingen hebben we haar uiteraard een goeie tip gegeven. Zo leeft een groot deel van het dorp toch van de caves. In de grotten zijn ook een aantal plekken waar boedha's zijn. Je ziet de meeste thaise mensen daar even bidden.

Toen we terugkwamen bij Malees begrepen we dat er 's avonds geen eten was, ivm het 'waterfeest' wat vandaag de laatste dag gevierd wordt. De zwager van Malee heeft ons samen met een pools stel naar een restaurant gebracht en daar hebben we met z'n 5-en gegeten. Was een erge leuke avond en zo zijn we weer wat wijzer van Polen en Thailand geworden want ook de zwager sprak redelijk engels. Na het eten nog even bij een feestterrein gekeken en vervolgens lekker gaan slapen. Morgen maken we een tocht van ongeveer 100 km en we kunnen 'pas' om half 8 eten. Voor die tijd dus alles oppakken, zodat we toch om 8 uur kunnen fietsen.

Cool