wijzijnfietsen.reismee.nl

Hot-Chiangmai 89 km

Nog even iets over het thaise hallo, de thai kenner onder jullie had de fout allang gezien natuurlijk, het is nl SaWadee, zo schrijf je het en de mannen zeggen sawadiekap , de vrouwen sawadieka. Zo is het met meer woorden, dat het verschillend door mannen en vrouwen wordt uitgesproken.

Gisteravond in Hot was leuk, tegenover het hotel was er een festiviteit op wat sportvelden, er waren wat kinderkermisattracties, een buhne waarop zo nu en dan een artiest optrad voor 10 mensen en spelletjes, wij zouden ze oudhollandse spelen noemen, zoals, ballen gooien, ring werpen maar dan met een teiltje en de prijs was dan een fles frisdrank of bier, en hengelen naar een balletje met een prijs erin. Bij dit laatste tentje waren al zo'n 10 medewerkers actief. Iedereen genoot enorm. Er liep ook veel bewaking en er was misschien 50 man publiek aanwezig. Wat ook veel gedaan werd is vuurwerk afsteken, dit hoor je zo'n beetje de hele dag en avond door, wij schrikken er nog van, zij schieten het gewoon uit de hand weg.

Nadat we brood en jam bij de 7 eleven hadden ontdekt zijn we op pad gegaan. De weg was zeker niet leuk, eerst 2 baans, dus goed links blijven en later werd de weg 4 baans, de vluchtstrook werd ons fietspad. Bijna 90 km lang, winkeltjes, woningen, bedrijven langs de weg en héél veel auto's. Veel rook ingeademd dus.

1 overstekende slag gezien, ik schrok net zo van hem als hij van mij, gelukkig snelde hij weer de berm in, verder veel platgereden slangen, maar daar zijn we niet bang van. Ook nog even bij een tempel binnen geweest, ze waren druk bezig om het te versieren in verband met een feest

De route was dus niet zo interessant, met als gevolg dat we het tempo er aardig in hadden en rond 2 uur bij het Gate hotel in Chiang Mai aankwamen, we reden er zo op af. Grappig hoe snel dat gaat dat zo'n omgeving al een soort van bekend wordt.

We hebben genoten van een echte thaise massage, nou ja genieten, het deed gewoon pijn, de dames gebruiken ook hun knieën, voeten en ellebogen om de spieren te kneden. Na een uurtje kwamen we als herboren naar buiten.

Vandaag en morgen is het feest van het water, Loy Kraythong. De godin van het water wordt ge-eert en daarom worden er bloemenbootjes (kraythongs) te water gelaten. Het doel is om te vragen voor een goeie oogst en vergeving te vragen voor het vervuilen van het water. Dit feest is 1 x per jaar bij volle maan in november. De bootjes worden gemaakt van bananenbladeren. Aangezien het 's avonds behoorlijk regende is het feest een beetje in het water gevallen!, morgen overdag meer geluk met de zon, dan zijn ook alle tempels open om te bezoeken, ze zijn dan allemaal extra versierd.