wijzijnfietsen.reismee.nl

Pontian Kechil - Singapore: 88 km

Vanuit Pontian Kechil kun je op 2 manieren naar Singapore. De ene manier is via de Second Link, een brug waarover je niet mag of kunt fietsen, dus dan moeten we een taxi nemen en de andere manier is via Johor Bahru. Deze plaats wordt door de Causeway-brug verbonden met Singapore. We willen graag fietsend onze reis eindigen dus we kiezen ervoor om naar Johor te fietsen, hier nog een hotel te nemen en zaterdag naar Singapore te gaan.

Met een laatste blik op de Straat van Melaka rijden we weg van de kust richting Johor Bahru. We fietsen over weg nr.5, het is een drukke weg en er zijn geen zijstroken. Het is warm en benauwd, zeker ook door het verkeer en de uitlaatgassen. We fietsen evengoed aardig door, alsof we opgejaagd worden door de auto's die voorbij rijden. We bedenken onderweg dat we misschien wel door kunnen fietsen, het is nog best vroeg en we zijn er al bijna, we zien wel als we in Johor zijn...

Zo'n 20 km voor Johor wordt de weg breder en drukker. Het is inmiddels in onze termen een 4 of 6 baans snelweg, waar je dus ook mag fietsen. Er is geregeld aan de linkerzijde een afslag, en aangezien we ook hier links rijden moeten we steeds 1 of 2 rijstroken naar rechts opschuiven, met handgebaren lukt het aardig om tussen de auto's door te laveren. Maar eigenlijk is het een beetje te gek dat we hier fietsen, maar ook te gek DAT we hier fietsen.

We volgen de borden Woodlands, aangezien in die buurt het hotel staat waar we heen willen maar voordat we het door hebben rijden we richting de douane en staan we voor het hokje om uit te checken. Dit gaat allemaal erg makkelijk en we rijden over de Causeway-brug naar Woodlands Customs in Singapore, we vullen weer een inreiskaart in, en we hebben er weer een stempel bij in ons paspoort

Opeens zijn we dus in Singapore en we zijn een beetje beduusd dat we onze laatste kilometers gaan maken, dit hadden we morgen pas 'gepland' en nu is het al zo laat.

Als we door de douane zijn wisselen we de Ringit om in Singapore Dollars en we bellen het hotel om ons verblijf een dag te vervroegen. Er is nog ruimte en ze houden het tot 15.00 uur vast, we hebben dus zo'n 2,5 uur om er heen te fietsen

Gelukkig hebben we in Melaka een plattegrond van Singapore gekocht en veel straten worden met borden boven de weg aangeduid dus we vinden makkelijk onze weg. Het is zeker in het begin nog erg rustig. Later wordt het wel wat drukker maar niets vergeleken met de ochtend.

Het hotel staat midden in Chinatown en als we aankomen is het super druk in de straat, blijkt dat er naast ons hotel een belangrijke chinese tempel staat en deze wordt vandaag extra druk bezocht, waarom weten we nog niet. Voor het hotel staat een gouden beeld en ook deze krijgt heel veel aandacht, maar met een beetje duwen kunnen we toch met de fiets het hotel in.

Bij het hotel klokken we 6288 km en in al die km's hebben we geen één lekke band gehad, ondanks alle hobbels, kuilen, stenen en glas waar we over of doorheen zijn gereden. De enige fietspech die we gehad hebben zijn 5 gebroken spaken. Dat is echt super gegaan.

De fietsen gaan mee naar de kamer, we realiseren ons een beetje dat de trip er op zit, ook al hebben we hier nog een paar dagen. Soms heb je een dag dat je blij bent dat je heelhuids bent aangekomen. Vandaag was dit zo'n dag, het was behoorlijk intensief en ook al letten wij goed op, er zijn nog zoveel andere op de weg die niet gewend zijn aan fietsers.

Later op de dag en in de avond lopen we wat rond, er zijn in ieder geval veel shopping malls en food-courts en verder zien we het nog wel wat we hier gaan bekijken. Dinsdagavond gaat ons vliegtuig dus we hebben een paar dagen de tijd om na te genieten en te zorgen dat onze fietsen weer mee terug kunnen.

Afra en George

pfff, wat zal dat vreemd zijn. Het zal nog moeilijk voor te stellen zijn dat je geen fietsplan meer gaat maken en dat je over enige dagen, na zoveel highlights te hebben meegemaakt, er weer gewoon een huis in Holland staat en waar famili8e en vrienden ontzettend blij zijn als ze jullie heelhuids terugzien. Geweldig wat hebben jullie goed gefietst. nog plezierige afkickdagen in Singapore en goeie vlucht naar huis.

Ilse

Jeetje, wat is dat toch snel gegaan, en nu zit het fietsen er al weer op! Maar gelukkig nog niet de reis, je kan nog even bijkomen en je geestelijk voorbereiden op de terugreis. Misschien nog wel een fietstochtje naar buiten Singapore-stad?
Nou, geniet er nog van, en wen aan het idee dat je binnenkort weer in Nederland bent. DAt zal inderdaad raar zijn zeg! Maar wel fijn dat jullie het zo goed hebben gehad, en dat jullie van alles zo hebben kunnen genieten!
Tot snel!

Marcel en Linda

Dank jullie wel voor het mogen mee beleven van jullie avonturen met vooral ook mooie plaatjes. Gelukkig hebben jullie het er heelhuids vanaf gebracht en konden jullie volop genieten van de reis.
Het is goed om jullie straks weer te begroeten in Nederland.

Tjob

Hoi Johan en Gerda,

Wat een mooie verhalen en avonturen van jullie.
Goed om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben.
Hier in Nederland gaat alles erg goed en missen jullie niet veel.
Nog even en dan begint het gewone leven ook weer voor jullie. Dus Johan geniet ervan "Want voor hetzelfde geldt zit je weer ....."

Groeten,

Tjeb

Claus en Bernadet

De mooie reis zit erop .We hebben jullie steeds gevolgd.Het was mooi de verhalen te lezen en de foto,s te zien.En dat alles super goed is verlopen .We wensen jullie een goeie terugreis en we zien elkaar.

groeten Claus en Bernadet