wijzijnfietsen.reismee.nl

Batu Pahat - Pontian Kechil: 86 km

Vannacht waren er pittige regen en onweersbui en als we wakker worden regent het nog. Maar de lucht begint op de klaren dus we doen rustig aan met het ontbijt. Als we tegen 9 uur wegfietsen is het droog en de zon begint al door te komen.

Als we de stad uit zijn fietsen we over een slinger weg door heuvelachtig terrein, helaas is het ook industriegebied, dat betekent HONDEN. We moeten weer een keer flink op de pedalen staan en schreeuwen om een aanstormende hond te doen stoppen. Gelukkig lukt het en laat ie ons verder fietsen. We hebben toch weer even de schrik te pakken en fietsen schichtig verder. De weg vervolgt langs een natuurreservaat waar de omgeving weer mooi groen is ( en zonder honden) en even later over smalle weggetjes langs diverse huisjes en dat alles binnen de 25 km, dus we genieten ervan.

Daarna gaat de route over de doorgaande 'autoweg' maar ook hier is het net als gisteren prima om te fietsen. Veelal weer door dorpjes, langs scholen, begraafplaatsen zowel chinees als moslim, en langs tempels en moskeeën. Soms hebben we een Lorong Motosikal, een strook voor de brommers waar wij kunnenfietsen.

Ook in dit gebied zijn nog steeds oliepalmplantages dus we fietsen regelmatig langs een opslag van de 'vruchten'. Het stinkt behoorlijk en het is geen geur waar je gauw aan went, net als de geur van de kadavers, dit keer fietsen we langs een doodgereden aap.

We zien de laatste paar fietsdagen, eigenlijk al in de buurt van Melaka, veel minder afval aan de kant van de weg, het ziet er een stuk frisser uit. En hier is de doorgaande weg ook wat opgevrolijkt door bloeiende planten en struiken.

In Pontian Kechill staat ons hotel vlak aan zee. Deze is hier bijna zwart van kleur dus niet zo lekker om in te zwemmen. Er is ook geen strand maar grote rotsen waar veel afval tussen ligt.

Op de hoek zit een groot restaurant met uitzicht op zee dus daar genieten we van een sappie!!( Een biertje is hier niet te koop behalve bij de 7 eleven) en zo tegen 5 uur wordt het druk met mannen die na hun werk wat gaan drinken. Ook hier zie je op dit tijdstip bijna geen vrouwen in het restaurant.

Later eten we wat in hetzelfde restaurant, het is nog niet druk maar er wordt een scherm naar buiten gereden en tafels en stoelen buiten gezet. Dat belooft wat, we denken dat ze iets uit gaan zenden, voetbal of zo want daar zijn ze gek van maar we wachten het af. Er gebeurd niet veel, ons eten is op en we lopen nog wat verder. Aan zee zijn nog meer restaurantjes, ook daar veel tafels en stoelen en een scherm, en ook hier weinig klanten. Na lang wachten zien we niet anders als dat de gewone t.v uitzendingen op het scherm verschijnen. Waarschijnlijk omdat er anders helemaal niemand buiten gaat zitten want ze zijn gek op t.v kijken. Jammer hoor geen voetbal of een andere leuke show. We gaan terug naar onze kamer, ook deze dag zit er al weer op. Nog 1 dag fietsen in Maleisië........