wijzijnfietsen.reismee.nl

Melaka - Batu Pahat: 104 km

In het hotel in Melaka maakten we steeds een praatje met de portier en een schoonmaakster. Alle twee erg aardige mensen. De portier was een moslim-Maleisiër en vond dat we al zoveel gezien hadden van de wereld dat we toch aan kinderen moesten gaan denken en de schoonmaakster was een lieve oude dame die zo nu en dan behoefte had aan een luisterend oor. Ze zou voor ons bidden liet ze ons weten toen we weggingen. Altijd goed natuurlijk.

Vandaag rijden we over leuke wegen, bijna de hele weg is er bebouwing. Er zijn heel veel verschillende woningen, oud, nieuw, hout, steen, mooi , lelijk. De oude houten woningen zien er zelfs een soort van gezellig uit en de nieuwe stenen woningen hebben vaak dezelfde stijl. Bij de kruispunten in de dorpjes zijn er vaak kleine rommelige werkplaatsjes, maar ook veel lege pandjes. Ook op deze route zien we veel scholen. Vaak zijn het grote gebouwen met een sportveld erbij en de kinderen worden hier veel met de auto naar school gebracht.

De mensen die we tegenkomen zijn allemaal erg vriendelijk, aan de reacties te merken komen hier niet zo veel toeristen dus we worden vaak begroet of er wordt getoeterd.

We fietsen via Muar naar Batu Pahat en zijn inmiddels in de staat Johor. Maleisië kent 13 staten waarvan er 9 geregeerd worden door een sultan. De andere 4 hebben een gouverneur. Johor is de 10e staat waar wij doorheen fietsen. Elke 5 jaar is er een andere sultan aan de beurd om voor 5 jaar koning te zijn.

Om half drie in checken we in, de fietsen staan weer binnen bij de lobby en wij hebben een prima kamer. We lopen nog wat richting het centrum, nou ja eigenlijk hebben ze hier geen centrum er zijn alleen wat shopping malls en wat grote straten met winkels. De shopping malls hebben we nu wel gezien, dus we lopen door de winkelstraten naar ons hotel en onderweg eten we wat.

Ook hier is er grotendeels een open riool, het is een soort kleine betonnen greppel. Ook al weten we dat hier varanen en slangen in kunnen zitten schrikken we toch op als we opeens geritsel horen en toch weer een redelijk grote varaan zien wegglippen. We hebben het er niet zo op.

Piet

Hallo Johan en Gerda,

Indrukwekkende trip zeg! Wat een belevenissen! Nog 7 dagen, geniet er van zolang de trip nog duurt. Hier is het inmiddels gaan dooien..

Veel fietsplezier!

Gr. Piet (Eikenlaan 23)

Simon

Hoi survivalaars,
Nog steeds naar jullie zin lees ik uit de verhalen. Geniet er nog maar even van de laatste weekjes!
Gr. Simon

Ina

Ha die Johan en Gerda net jullie verhaal weer gelezen. Eind in zicht, ik zal de verhalen missen maar dat zullen er wel meer. Nou geniet maar wer verder, kus Theo en Ina