wijzijnfietsen.reismee.nl

Melaka:een hollandse dag

Vanmorgen hebben we voor de komende dagen de hotels gereserveerd. Er is niets ergers als na een dag fietsen horen dat het hotel vol is ( nou ja, niets ergers!) en we gaan weer naar de kust dus dat willen we voorkomen. We hebben nog maar 3 fietsdagen voor we Singapore in fietsen en hebben Singapore al eerder besproken.

We merken dat ons lichaam hier wel een beetje tot rust komt en dat het fietsen in de hitte toch veel energie vraagt. Vandaag hebben we net als gisteren een relaxte dag gehad en morgen zijn we hier ook nog. Dus alles wat we willen zien kunnen we op ons gemak doen.

Melaka is in de weekenden en vakanties een gewilde plaats bij de bewoners van Kuala Lumpur, dus vandaag is het een stuk rustiger en zien we veel meer blanke toeristen lopen.

Er zijn hier 2 straten die naast hun Maleisiche naam ook een half Nederlandse naam hebben, Heeren street, waar ons hotel aan zit en Jonkerstreet, met veel winkeltjes en in het weekend Chinatown. Daarnaast staat waar vroeger de vestnig was nog het Stadthuys en een kerk,Christ Church. Beide zijn gebouwd onder Nederlands bewind. Het Stadhuys heeft een duidelijk Nederlandse stijl, hoge plafonds, houten balken, brede houten vloerplanken. Als we goed geïnformeerd zijn heeft het stadhuis in Hoorn hier model voor gestaan.

In het Stadhuys is oa een tentoonstelling over de Nederlandse (VOC) tijd. We lezen dat veel schepen uit de haven van Hoorn vertrokken richting Melaka. De straat van Melaka was een doorgang voor West en Oost Azië. Een oude bestuurskamer heeft een replica staan van een tafel en stoelen, de echte staan in het Westfries Museum, hier zijn we nog nooit geweest. Er ligt Nederlands serviesgoed en miniatuur schepen.

Zo rond een uur of 1 zitten we bijna aan een hollandse pannekoek, maar aangezien het niet zo'n gezellig tentje is lopen we door. We vinden een leuk restaurantje met Weissenbier op de kaart. Die bewaren we voor vanavond maar we zien wel dat onze Ikea gordijnen hier hangen.

De rivier die door de stad loopt is gekanaliseerd en heeft aan beide zijde een wandelboulevard. Er wordt hier een vergelijking gemaakt met de grachten van Amsterdam. En aangezien we vandaag toch een Nederlandse dag hebben stappen we in een river boat die in 45 minuten heen en weer over de rivier vaart. De pandjes die aan de rivier staan waren vroeger handelspanden, nu zijn het o.a. winkeltjes en een deel daarvan is aan de achterzijde beschilderd met afbeeldingen van het leven in Maleisë. We varen ook langs een Kampong uit die tijd, welke helemaal gerestaureerd is en ook weer bewoond wordt, een soort openluchtmuseum.

In het hotel staat een boekenkast dus we hebben weer 2 nieuwe boeken gescoord en zitten aan het einde van de middag lekker in de tuin te lezen en de weblogs te volgen van andere reizigers die we tegen zijn gekomen.

Bij het eten drinken we ons eigen beloofde Weissenbier, die we normaal gesproken rond deze tijd in Oostenrijk drinken

Theo

Wij hebben genoten van het mooie hollandse winterweer,vrijdag de bannetocht 30km zaterdag de eilands poldertocht 35km en zondag dewaterland tocht 45km goed bezig he!
Groetjes Ina en Theo